جمعه, ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-04-26
کد خبر: 7556 |
تاریخ انتشار : 18 آذر 1401 - 9:09 | ارسال توسط :
1001 بازدید
0
5
ارسال به دوستان
پ

کتاب صوتی حافظ ناشنیده پند معرفی کتاب صوتی حافظ ناشنیده پند یک رمان تاریخی و سرگذشت‌نامه‌ای با چاشنی طنز که در آن ایرج پزشکزاد برهه‌ای از زندگی خواجه حافظ شیرازی را با هنرمندی جذابی به‌تصویر می‌کشد. کتاب صوتی حافظ ناشنیده پند از زبان محمد گلندام، یکی از نزدیکان و هم‌نشینان حافظ در سال‌های عمرش روایت […]

کتاب صوتی حافظ ناشنیده پند

معرفی کتاب صوتی حافظ ناشنیده پند

یک رمان تاریخی و سرگذشت‌نامه‌ای با چاشنی طنز که در آن ایرج پزشکزاد برهه‌ای از زندگی خواجه حافظ شیرازی را با هنرمندی جذابی به‌تصویر می‌کشد. کتاب صوتی حافظ ناشنیده پند از زبان محمد گلندام، یکی از نزدیکان و هم‌نشینان حافظ در سال‌های عمرش روایت می‌شود.

درباره‌ی کتاب صوتی حافظ ناشنیده پند

نام ایرج پزشکزاد در اذهان ما ایرانیان اغلب با اثر ماندگار او، دایی جان ناپلئون گره خورده است. اثری که اکنون پیش روی شماست نیز یکی دیگر از آثار درخشان این نویسنده‌ی معاصر است. پزشکزاد در کتاب صوتی حافظ ناشنیده پند روایت برهه‌ای از زندگی خواجه حافظ شیرازی را با چاشنی طنز بیان می‌کند.

کتاب از زبان محمد گلندام، یکی از دوستان و نزدیکان حافظ روایت می‌شود. وجود او هم مانند بسیاری از کاراکترهای دیگر داستان ناظر به شخصیتی حقیقی در دنیای واقعی است. مبارزالدین محمد مظفر هم از دیگر شخصیت‌های حقیقی‌ایست که در زمانه‌ی حافظ حاکم بخش‌هایی از ایران من‌جمله شیراز بود و در کتاب به او اشاره شده است.

پزشکراد نگارش این بخش از زندگی‌نامه‌ی خواجه حافظ شیرازی را از زبان محمد گلندام و از بهار سال 755 هجری آغاز می‌کند؛ زمانی که حافظ جوانی بیست‌وچند ساله بوده است. محمد گلندام، راوی داستان، در ابتدای کتاب از بلایی که گردانیده شده و خطری که به‌تازگی از جان خواجه دور شده حرف می‌زند. او همین مناسبت را بهانه‌ای می‌کند تا زندگی این شاعر شهیر زمانه‌ی خود و تمامی ادوار زمان را به کمک قلم توانای پزشکزاد به رشته‌ی تحریر درآورد. ایرج پزشکزاد در این کتاب صوتی روایتی جذاب و نمکین را از ابعاد مختلف زندگی شخصی و اجتماعی حافظ در برهه‌ای از زمان ارائه می‌دهد و همچنین به روابط او با دیگر شاعران نامدار همچون عبید زاکانی نیز می‌پردازد.

نشر صوتی آوانامه با همکاری انتشارات قطره این اثر ماندگار را در قالب کتاب گویا منتشر کرده است.

کتاب صوتی حافظ ناشنیده پند برای چه کسانی مناسب است؟

اگر به کتاب‌های سرگذشتنامه علاقه دارید، و یا می‌خواهید روایتی طنزآلود را از زندگی یکی از بزرگترین شاعران ادبیات پارسی بشنوید، این کتاب صوتی پیشنهادی فوق‌العاده برای شماست.

با ایرج پزشکزاد بیشتر آشنا شویم

این نویسنده‌ی ایرانی در 1306 در یک خانواده‌ی مرفه تهرانی به دنیا آمد؛ پدر وی پزشک و مادرش نیز شاهزاده‌ی قاجار بود. ایرج پزشکزاد در رشته‌ی حقوق تحصیل کرد و برای تکمیل دانش خود به فرانسه رفت. وی پس از اتمام تحصیلات، مدتی در ایران به عنوان قاضی مشغول به فعالیت بود اما پس از پنج سال به وزارت امور خارجه رفت و سمت‌های مختلفی را بر عهده گرفت.

ایرج حرفه‌ی نویسندگی را در اوایل دهه 1330 با نگارش داستان‌های کوتاه و ترجمه‌ی آثار مولیر، ولتر و… آغاز کرد. از میان آثار تألیفی پزشکزاد می‌توان به «حافظ ناشنیده پند»، «دایی جان ناپلئون»، «ادب مرد به ز دولت اوست تحریر شد»، «بوبول» و… اشاره کرد.

در بخشی از کتاب صوتی حافظ ناشنیده پند می‌شنویم

همه‌ی گرفتاری‌ها از شب مهمانی کلو فخرالدین شروع شد. به این علت ناگزیرم حکایت این مهمانی شیرین بدعاقبت را که جزئیاتش در خاطرم حک شده، نقل کنم. کلو فخرالدین کلو یا کلانتر محله‌ی دروازه کازرون، یکی از رجال متمول و به‌نام شهر است. ثروتش و جلال و شکوه پذیرائی‌هایش زبانزد خاص و عام شیراز است. از زمان شاه محمود اینجو، پدر شاه شیخ، در زمره‌ی خدمتگزاران خاندان اینجو بوده است. نسبتی هم با این خاندان دارد. به این مناسبت شاه شیخ همیشه به او کمال توجه و علاقه را نشان داده تا آن جا که عمو فخرالدین خطابش می‌کرده است. در حوادث اخیر به رغم این نزدیکی نه تنها شاه شیخ را در فرار تنها گذاشته و در شیراز ماندگار شده، که هنگام ورود امیر مبارزالدین تا جلوی دروازه به استقبال او رفته است. در نتیجه، از سوی سلطان فاتح مورد عفو و طرف احترام قرار گرفته است. از خصوصیات او این است که هیچ‌کس را از خود نمی‌رنجاند. با نظر همه، از سیاه تا سفید موافق است. با شعار همیشگی‌اش: «ما همه فرزندان این آب و خاکیم» به هر دو طرف: به آن‌که معتقد است شب است و آن‌که ادعا می‌کند روز است حق می‌دهد.

فهرست مطالب کتاب صوتی

نمونه

۴۰ دقیقه
قسمت اول

۳۴ دقیقه
قسمت دوم

۳۴ دقیقه
قسمت سوم

۳۰ دقیقه
قسمت چهارم

۲۲ دقیقه
قسمت پنجم

۳۶ دقیقه
قسمت ششم

۲۸ دقیقه
قسمت هفتم

۲۶ دقیقه
قسمت هشتم

۲۶ دقیقه
قسمت نهم

۳۲ دقیقه
قسمت دهم

۲۵ دقیقه
قسمت یازدهم

۲۵ دقیقه
قسمت دوازدهم

۲۸ دقیقه
قسمت سیزدهم

۲۱ دقیقه
قسمت چهاردهم

۲۹ دقیقه
قسمت پانزدهم

۲۹ دقیقه
قسمت شانزدهم

۲۴ دقیقه
قسمت هفدهم

۲۴ دقیقه
قسمت هجدهم

۲۸ دقیقه
قسمت نوزدهم

۱۴ دقیقه
قسمت بیستم

مشخصات کتاب صوتی

نام کتاب کتاب صوتی حافظ ناشنیده پند
نویسنده
گوینده آرمان سلطان زاده
ناشر چاپی نشر قطره
ناشر صوتی آوانامه
سال انتشار ۱۴۰۱
فرمت کتاب MP3
مدت ۹ ساعت و ۱۵ دقیقه
زبان فارسی
موضوع کتاب کتاب صوتی شعر، ادبیات و زندگینامه، کتاب‌های طنز
قیمت نسخه صوتی
۳۶۰۰۰ ت – 6.99 یورو

خرید کتاب صوتی

لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط کتاب صوتی سلام صدا در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما