پنجشنبه, ۹ فروردین ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-03-28
کد خبر: 7022 |
تاریخ انتشار : 07 آبان 1401 - 8:59 | ارسال توسط :
1034 بازدید
0
6
ارسال به دوستان
پ

کتاب مسئله مرگ و زندگی تجربه‌ی عجیب و پررنج اروین یالوم بعد از مطلع شدن از ابتلای همسرش، مریلین یالوم به بیماری سرطان را روایت می‌کند. زوج عاشقی که حالا بعد از سال‌ها زندگی مشترک، باید به مرگ فکر کنند و یکی از آن‌ها ناچار است برای تحمل فراق دیگری آماده شود. دربارۀ کتاب مسئله […]

کتاب مسئله مرگ و زندگی تجربه‌ی عجیب و پررنج اروین یالوم بعد از مطلع شدن از ابتلای همسرش، مریلین یالوم به بیماری سرطان را روایت می‌کند. زوج عاشقی که حالا بعد از سال‌ها زندگی مشترک، باید به مرگ فکر کنند و یکی از آن‌ها ناچار است برای تحمل فراق دیگری آماده شود.

دربارۀ کتاب مسئله مرگ و زندگی

وقتی سال‌ها در کنار کسی عاشقانه زندگی کرده‌ای و او را عمیقاً دوست داری، مرگ و نبودنش مثل از دست دادن عضوی در بدن، دردناک و عذاب‌آور است.

گویا با جدا شدن از او، بخشی از وجودت دیگر برنمی‌گردد. حال اگر از پیش به ما خبر قطع شدن عضوی از بدنمان را بدهند، وضعیت ما چگونه خواهد بود؟ چگونه با نبود بخشی از بدنمان مواجه می‌شویم؟

اغلب ما از مرگ می‌ترسیم و دنبال راه فراری از این واقعیت می‌گردیم، اما مواجه شدن با خبر مرگ یک عزیز آرامش را به کلی از انسان می‌گیرد. تجربه‌ی مرگ عزیزان یکی از بدترین اتفاقاتی است که یک فرد ممکن است در طول عمر خود با آن مواجه شود.

اروین یالوم (Irvin D. Yalom) که سالیان درازی را در مطب خود به تسکین درد دیگران از فقدان عزیزانشان اختصاص داده بود، به یکباره از ابتلای همسرش مرلین یالوم (Marilyn Yalom) به بیماری سرطان با خبر شد. زوجی که سال‌ها در کنار هم با محبت زندگی‌کرده‌اند حال می‌دانند که وقت جدایی نزدیک است. این دو در تمام این مدت مثل یک روح در دو بدن زندگی کرده بودند، و بعد از خبر بیماری مرلین تصمیم گرفتند تجربیات خود را از تلاش مرلین برای یک داشتن یک مرگ آرام و کوشش یالوم برای تحمل دنیای بعد از مرلین با نوشتن کتاب مسئله مرگ و زندگی (A Matter of Death and Life) با مردم به اشتراک بگذارند.

آن‌ها با به اشتراک گذاشتن جزئیات روزهای آخر زندگی مشترکشان، مسیری را از چگونه بهتر زندگی کردن بعد از مرگ عزیزترین فرد زندگی به خواننده نشان می‌دهند. این که چطور باید با بدترین اخبار زندگی مواجه شد و پس از آن باز بهم بتوان به زندگی ادامه داد. چطور می‌توان رنج نبود کسی را پذیرفت و تحمل کردن را تمرین کرد. در سراسر کتاب تلاش همسری عاشق را می‌بینیم که می‌کوشد از درد معشوقش بکاهد و از او می‌خواهد که نگران تنهایی دیگری بعد از مرگش نباشد.

در اواسط نگارش کتاب مریلین از دنیا می‌رود و یالوم تنهایی این اثر را به اتمام می‌رساند و در سال 2021 منتشر می‌کند.

دیدگاه دیگران درباره کتاب مسئله مرگ و زندگی

  • عاقلانه، زیبا، اثرگذار، دردناک (تایمز)
  • یک داستان زیبای دردناک و فراموش‌نشدنی از عشق بادوام (لری گاتلیب)
  • کتابی به بزرگی و عظمت یالوم و مریلین (آرتور کلایمن – نویسنده‌ی کتاب روح مراقبت)
  • عاشقانه‌ای عمیق و به‌یادماندنی. کتاب برای گذشته، حال و آینده (جوآن کاچیاتوره – نویسنده )
  • احساس می‌کنم آن دوره را در کنار آن‌ها زندگی کرده‌ام. این کتاب به ما می‌آموزد که برای فراق آماده شویم. (کاترین مانیکس – مرگ و حکمت در عصر انکار)

خواندن این کتاب برای افرادی که از یک فقدان رنج می‌برند و یا با غم از دست دادن یک عزیز دست و پنجه نرم می‌کنند بسیار مفید و اثرگذار خواهد بود.

با اروین یالوم بیشتر آشنا شویم

اروین.د یالوم متولد سال 1931 در شیکاگو است. او در سال 1956 در رشته پزشکی و در سال 1960 در رشتۀ روان‌شناسی از دانشگاه نیویورک فارغ‌التحصیل شد.

یالوم بعدها در همین دانشگاه رشتۀ روان‌درمانی اگزیستانسیال را پایه‌گذاری کرد. معروف‌ترین اثر او با همین عنوان، یعنی «روان‌درمانی اگزیستانسیال»، به چاپ رسیده است.

بسیاری او را با کتاب‌های داستانی و غیر داستانی‌اش در زمینۀ روان‌درمانی می‌شناسند. او از معروف‌ترین نویسندگان این حوزه در جهان است. در سال 2002 جایزه انجمن روانپزشکی به او رسید. آثار او عمدتا جزو پرفروش‌ترین کتاب‌ها قرار دارند. از جمله آثار معروفش می‌توان به «وقتی نیچه گریست، درمان شوپنهاور و مسألۀ اسپینوزا» اشاره کرد.

در بخشی از کتاب مسئله مرگ و زندگی می‌خوانیم

هاسپس! این کلمه‌ای است که همیشه برایم با آخرین نفس‌نفس زدن‌های بیماری در حال مرگ تداعی می‌شود. بااین‌حال، من اینجا هستم و با کادر مراقبت این مرکز قرار ملاقات دارم. من هنوز راه می‌روم، هنوز خودم حمام می‌کنم. هنوز می‌خوانم و می‌نویسم. هنوز با دوستان و آشنایانم گفت‌وگوی منطقی و شفاف دارم. با وجود خستگی مداوم، هنوز خیلی کارها انجام می‌دهم.

ملاقات با دکتر پی پزشک ‌مرکز مراقبت‌های میشن بسیار اطمینان‌بخش است. او پزشک آگاهی است و بسیار قابل فهم و دلسوزانه صحبت می‌کند. او در مراقبت از بیمارانی که پایان زندگی خود را می‌گذرانند، تجربۀ زیادی داشته است و تاحد‌ممکن درد آن‌ها را از طریق انواع دارو و سایر اشکال درمان، ازجمله مراقبه و ماساژ تسکین می‌بخشد. اگر درد تحمل‌ناپذیری نداشته باشم، فکر می‌کنم می‌توانم موقرانه تا آخر این نبرد ادامه دهم. علاوه‌برآن، من به دکتر پی اطمینان زیادی دارم: او شخصاً به مرگ حدود صد بیمار کمک کرده و به من اطمینان داده است که از همۀ امور مراقبت خواهد کرد. با سپردن خودم به او احساس راحتی و اطمینان می‌کنم.

ما همچنین با پرستار و مددکار اجتماعی‌ای که مسئول پروندۀ من است، ملاقات می‌کنیم. از این به بعد، پرستار هفته‌ای یک‌بار می‌آید تا مرا معاینه کند و ببیند پیشروی بیماری من چگونه است. او نیز بسیار آگاه و دلسوز است و من با فکر دیدارهای هفتگی او خیالم آسوده می‌شود. حتی یکی از اعضای کادر مراقبت با من تماس تلفنی می‌گیرد و پیشنهاد می‌دهد که می‌خواهد داوطلبانه به خانۀ ما بیاید و مرا ماساژ دهد. ازآنجاکه عاشق ماساژ دادنم، بلافاصله می‌گویم بله و قرار ملاقات را تنظیم می‌کنم. من کنجکاوم کسی را که داوطلب می‌شود رایگان به بیماران در حال مرگ کمک کند، از نزدیک ببینم. تقریباً خجالت می‌کشم که به این جسد 87 سالۀ در حال مرگ تا این اندازه توجه می‌شود، درحالی‌که بسیاری از افراد در گوشه‌وکنار دنیا تحت هیچ مراقبتی نیستند.

فهرست مطالب کتاب

مقدمۀ مترجم
پیش‌درآمد
فصل 1: جعبۀ جادویی
فصل 2: نامعتبر شدن
فصل 3: آگاهی از ناپایداری
فصل 4: چرا نمی‌خواهیم به خانۀ سالمندان برویم؟
فصل 5: بازنشستگی: لحظۀ دقیق تصمیم‌گیری
فصل 6: ناکامی‌ها و امیدهای تازه
فصل 7: یک‌بار دیگر، خیره به خورشید
فصل 8: نوبت مرگ کیست؟
فصل 9: رویارویی با پایان
فصل 10: خودکشی به کمک پزشک
فصل 11: شمارش معکوس فشرده تا پنج‌شنبه
فصل 12: یک سورپرایز به‌تمام‌معنا
فصل 13: خب، حالا دیگر تو می‌دانی!
فصل 14: حکم مرگ
فصل 15: وداع با شیمی‌درمانی و همچنین امید
فصل 16: از مراقبت تسکینی تا مراقبت در‌ هاسپس
فصل 17: مراقبت تسکینی در‌ هاسپس
فصل 18: توهمی تسکین‌دهنده
فصل 19: کتاب‌های زبان فرانسه
فصل 20: رویکرد روزهای آخر
فصل 21: مرگ از راه می‌رسد
فصل 22: تجربۀ روزهای پس از مرگ مریلین
فصل 23: زندگی کردن همچون فردی مستقل و تنها
فصل 24: تنها در خانه
فصل 25: سوگ و افکار مسموم
فصل 26: دنیایی غیرواقعی
فصل 27: سِرشدگی
فصل 28: کمک از شوپنهاور
فصل 29: در انکار
فصل 30: بیرون آمدن از پیلۀ تنهایی
فصل 31: بلاتکلیفی
فصل 32: در خواندن آثار خودم
فصل 33: هفت درس پیشرفته در درمان‌اندوه
فصل 34: یادگیری من ادامه دارد
فصل 35: مریلین عزیز

لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط کتاب صوتی سلام صدا در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما