جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-03-29
کد خبر: 7867 |
تاریخ انتشار : 28 دی 1401 - 7:57 | ارسال توسط :
506 بازدید
0
5
ارسال به دوستان
پ

کتاب مارکس و لینکلن: انقلاب ناتمام معرفی کتاب مارکس و لینکلن: انقلاب ناتمام کتاب مارکس و لینکلن: انقلاب ناتمام اثر رابین‌ بلک‌‌ برن، خوانشی جدید از روابط بین مارکس و لینکلن، در میانه‌ی جنگ داخلی آمریکا ارائه می‌دهد. رابین بلک برن در این کتاب قصد دارد با انتشار اسنادی، ایده‌های کارل مارکس و آبراهام لینکلن […]

کتاب مارکس و لینکلن: انقلاب ناتمام

معرفی کتاب مارکس و لینکلن: انقلاب ناتمام

کتاب مارکس و لینکلن: انقلاب ناتمام اثر رابین‌ بلک‌‌ برن، خوانشی جدید از روابط بین مارکس و لینکلن، در میانه‌ی جنگ داخلی آمریکا ارائه می‌دهد. رابین بلک برن در این کتاب قصد دارد با انتشار اسنادی، ایده‌های کارل مارکس و آبراهام لینکلن و گفتگوی میان آن‌ها را در رابطه با مسئله‌ی برده‌داری و رنج طبقه کارگر بررسی کند.

درباره‌ی کتاب مارکس و لینکلن: انقلاب ناتمام

در نیمه‌ی دوم قرن نوزدهم، ایالات متحده خود را درگیر یک جنگ تمام‌عیار داخلی دید. در مدت‌زمان وقوع این جنگ، ایالت‌های شمالی یا «اتحادیه»،‌ تحت رهبری آبراهام لینکلن- در برابر ایالات جنوبی یا ایالات «مؤتلفه» -که جفرسن دیویس آن را هدایت می‌کرد- بر سر مسئله‌ی برده‌داری یا لغو این قانون می‌جنگیدند.این جنگ که به نام جنگ داخلی آمریکا شناخته می‌شود، چهارسال از تاریخ ایالات متحده را در بر می‌گیرد. مردم ایالات شمالی، زیر سایه‌ی صنعتگری، تجارت، آموزش بهتر و پیشرفتی که‌ در جهان‌بینی خود داشتند، زودتر به فکر تغییر در برخی از قوانین ناعادلانه، امّا پذیرفته‌شده توسط اجتماع سفیدپوست افتاند. مانند «لغو قانون برده‌داری»، اما زمین‌داران بزرگ جنوبی، که به نیروی کار رایگان عادت کرده بودند و به آن‌ها در مزارع خود احتیاج داشتند، در برابر این حکم مقاومت کردند. سیاهان مهاجر آمریکایی، باوجود زندگی نسل‌اندر‌نسل در این کشور، همچنان از حقوق اولیه انسانی بی‌بهره بودند و حالا جنگی درگرفته بود که در یک سمت آن، رئیس‌جمهور لینکلن برای احقاق حقوق پایمال‌شده آن‌ها می‌جنگید. لینکن که خود از طبقه‌ای کارگر به مقام ریاست جمهوری ایالات متحده رسیده بود، به نظر انتخاب مناسبی برای پایان دادن به رنج طبقه کارگر و آزادسازی یک نژاد تحقیرشده محسوب می‌شد.

کتاب مارکس و لینکلن: انقلاب ناتمام (An Unfinished Revolution) نوشته‌ی رابین بلک‌ برن (Robin Blackburn)، که در سال 2011 به چاپ رسیده است، خبر از وجود مراوداتی بین مارکس (Karl Marx) و لینکلن (Abraham Lincoln)، در زمان جنگ داخلی آمریکا می‌دهد. در قرن نوزدهم، مسئله رنج طبقه کارگر و فرودست، به صورت کاملاً محوری در نظریات کارل مارکس مطرح شد. سؤال اینجا بود که واقعاً قدرت دست کدام طبقه جامعه است؟ و از آن مهم‌تر، اساساً آیا جامعه نیاز به طبقه‌بندی دارد؟ مارکس عقیده داشت جوامع انسانی، از طریق مبارزه طبقاتی پیش می‌رود. طبقه حاکم، بخش زیادی از سرمایه موجود را در اختیار دارد و در مقابل، طبقه کارگر برای طبقه حاکم کار می‌کند و حقوق ناچیزی هم دریافت می‌کند؛ اما این روندْ ثابت نیست. از جایی به بعد، تنش بین طبقات جامعه به درگیری و دشمنی می‌انجامد. درحقیقت، کار و کارگر، فصل مشترک بین لینکلن و مارکس است. در آن سو، لینکلن معتقد بود تحرک اقتصادی کارگر آزاد، تلاش‌های جنوبی‌ها را برای نگه داشتن بردگان خود در طبقه‌ای ثابت و پست، تضعیف می‌کند. از نظر او کار آزاد و بدون مزد عادلانه نیست. به نظر می‌رسد لینکن در یکی از سخنرانی‌های خود در کنگره‌ی آمریکا، مفهوم‌ موردنظر مارکسیست‌ها درباره‌ی کار و سرمایه‌ را با بحث برده‌درای تطبیق داده است.

در سال‌های اخیر، استاد و مدارکی منتشر شده است که اذعان دارد بین مارکس و لینکلن: انقلاب ناتمام، مراوداتی نامه‌نگارانه جریان داشته است. هرچند هیچ‌گاه سند محکمی برای این گزاره منتشر نشده است. با این حال، رابین بلک‌برن نشان می‌دهد باوجود این‌که مارکس در آن سوی اقیانوس و در قاره‌ای دیگر زندگی می‌کرد؛ اما پیش‌بینی‌های قوی و فوق‌العاده دقیقی درباره جنگی که در ایالات متحده درجریان بود داشت.

به نظر می‌رسد مفاد نامه‌های ردوبدل شده بین مارکس و لینکلن: انقلاب ناتمام، حاوی توافق بر سر توجه به حقوق طبقه کارگر و الغای برده‌داری بوده باشد. رابین بلک‌برن در کتاب مارکس و لینکلن: انقلاب ناتمام، تلاش‌های مارکس را به‌عنوان یک تشویق‌کننده برای موفقیت در جنگ داخلی و لینکلن را که در تقابل با جریان اصلی اروپا (به‌ویژه انگلستان)بود، نشان می‌دهد. علاوه بر محتوای اصلی، چندین نوشته مارکس در مورد جنگ داخلی آمریکا، به انضمام مکاتبات مارکس و فردریک انگلس در مورد جنگ داخلی و بازسازی کشور، چندین مقاله معاصر که موضوعات مطرح‌شده در کتاب را بررسی می‌کنند، یک مصاحبه عالی با کارل مارکس و مقدمه انگلس بر نسخه آمریکایی «وضعیت طبقه کارگر در انگلستان» نیز در این کتاب به چاپ رسیده است.

این اثر به همت کیوان مهتدی ترجمه شده و در نشر چشمه به چاپ رسیده است.

کتاب مارکس و لینکلن: انقلاب ناتمام برای چه کسانی مناسب است؟

طرفداران کتاب‌های سیاسی و تاریخی، تاریخ جنگ داخلی آمریکا یا تاریخ مارکسیسم آمریکایی یا کتاب‌های مربوط به طبقات کارگر، از جمله جامعه مخاطبان اثر را تشکیل می‌دهند. همچنین این اثر برای افرادی که به مطالعه‌ی زندگی‌نامه‌‌ها علاقمند هستند نیز جالب توجه است.

با رابین بلک‌ برن بیشتر آشنا شویم

رابین بلک‌برن -نویسنده‌ی بریتانیایی- در سال 1940 به دنیا آمد. وی فارغ‌التحصیل دانشگاه آکسفورد و مدرسه‌ی اقتصاد لندن است. حوزه‌ی مطالعاتی او، بیشتر پیرامون فروپاشی شوروی، تاریخ برده‌داری، سیاست‌های اجتماعی و تاریخچه تأمین اجتماعی است. جز کتاب حاضر، او آثار دیگری نیز درباره‌ی تاریخ برده‌داری و مبارزات مربوط به لغو آن به رشته تحریر درآورده است. بلک‌برن بین سال‌های 2001 تا 2010 استاد مدعو مطالعات تاریخی در «مدرسه نیو» شهر نیویورک بود. همچنین از اساتید بازنشسته‌ی دانشگاه اسکس به‌شمار می‌آید. برخی از آثار دیگر این نویسنده عبارتند از: کتاب «مقدمه‌ای بر انقلاب کوبا»، «نابرابری و استثمار»، «برنامه‌ای برای بازنشستگی جهانی»، « ایدئولوژی در علوم اجتماعی: خوانشی در نظریه اجتماعی-انتقادی» و…

در بخشی از کتاب مارکس و لینکلن: انقلاب ناتمام می‌خوانیم

با ورود بردگان فراری به اردوگاه‌های اتحادیه دورتادور مرزهای ائتلافیه، دیگر نمی‌شد نقش برده‌داری را در این درگیری نادیده گرفت. برخی فرماندهان اتحادیه تلاش کردند این بردگان را به صاحبان‌شان بازگردانند. برخی دیگر چنین واکنشی را افراطی و غیرعاقلانه می‌دانستند. ژنرال بنجامین باتلر مستقر در ویرجینیا نخستین فرمانده اتحادیه بود که از سیاست امتناع از استرداد بردگان فراری حمایت کرد؛ در عوض، آن‌ها را به عنوان نیروی کمکی غیرنظامی به خدمت گرفت. عبارت حقوقی «غنیمت» برای توضیح این اقدام وضع شد، هر چند این عبارت به طرز زننده‌ای به جایگاه بردگان (سابق) در حکم اموال مصادره‌شده‌ی شورشیان اشاره می‌کند. قانون مصادره که در کنگره تصویب شد و رئیس‌جمهور «با اکراه» آن را پذیرفت اعلام می‌کرد بردگانی که برای نیروهای شورشی کار می‌کنند مصادره خواهند شد و برای کمک به ارتش اتحادیه به خدمت گرفته می‌شوند. در ماه اوت، ژنرال فرمونت، که فرماندهی میسوری را به عهده داشت، با اعلام حکومت نظامی، تمام شورشیان را مشمول اعدام صحرایی و بردگان‌شان را آزاد اعلام کرد. غریو اعتراض برخاست، اما فرمونت از اصلاح فرمان خود سر باززد و به همین دلیل از سِمت خود برکنار شد.

لینکلن به استفاده‌ی عمل‌گرایانه از «غنایم جنگی» رضایت داد، اما پشتیبانی از سیاست نظامی رهایی‌بخش را نپذیرفت. فرمونت شتاب‌زده و به امید ترقیِ سیاسی دست به این حرکت زد. اما گفته‌های دو فرمانده‌ میدانی دیوید هانتر در کارولینای جنوبی و جان فِلْپس در لوییزیانا حاکی از منطق عملیاتی سیاست رهایی‌بخشی نظامی بود.

فهرست مطالب کتاب

مقدمه ی مترجم
کارل مارکس و آبراهام لینکلن: انقلاب ناتمام
یادداشت‌های فصل نخست
آبراهام لینکلن
نطق تحلیف اول
اعلامیه ی آزادی
خطابه ی گتیسبورگ
نطق تحلیف دوم
کارل مارکس
جنگ داخلی در امریکای شمالی
مسئله ی امریکا در انگلستان
جنگ داخلی در ایالات متحده
جنگ داخلی امریکا
نقدی بر اوضاع جاری امریکا
تظاهرات طرف‌داران لغو بردگی در امریکا
نامه‌ها
نامه ی مارکس به پاول واسیلیویچ آنِنکوف
نامه های کارل مارکس و فریدریش انگلس (1866 1860)
مکاتبات میان مارکس و لینکلن
مقالات
وودهال و کلف لینز ویکلی
فرجام سیاه و سفید
مقدمه بر چاپ امریکایی کتاب وضعیت طبقه ی کارگر در انگلستان
سخن‌رانی در مراسم تأسیس اتحادیه ی کارگران صنعتی جهان
برای مطالعه‌ی بیش‌تر
ضمیمه: مکاتبات بین الملل
نمایه

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتاب کتاب مارکس و لینکلن: انقلاب ناتمام
نویسنده
مترجم کیوان مهتدی
ناشر چاپی نشر چشمه
سال انتشار ۱۴۰۰
فرمت کتاب EPUB
تعداد صفحات ۳۳۲
زبان فارسی
شابک 978-600-7405-78-9
موضوع کتاب کتاب‌های تاریخ جهان، کتاب‌های زندگی نامه
قیمت نسخه الکترونیک
۵۲۵۰۰ ت – 9.99 یورو

خرید کتاب الکترونیک

لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط کتاب صوتی سلام صدا در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما