پنجشنبه, ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-04-18
کد خبر: 5970 |
تاریخ انتشار : 12 مرداد 1401 - 9:33 | ارسال توسط :
1164 بازدید
0
11
ارسال به دوستان
پ

معرفی کتاب صوتی وحدت عارفانه: شرحی بر کتاب حدیقه الحقیقه حکیم سنایی کتاب وحدت عارفانه اثر دیگری از مسیحا برزگر است که به ادبیات عرفانی می‌پردازد. و در این کتاب از غرق شدن در عشق الهی سخن می‌گوید و از طریق اشعار حکیم سنائی، شما را با یک جهان‌بینی عمیق و معنوی آشنا می‌کند. درباره‌ی […]

معرفی کتاب صوتی وحدت عارفانه: شرحی بر کتاب حدیقه الحقیقه حکیم سنایی

کتاب وحدت عارفانه اثر دیگری از مسیحا برزگر است که به ادبیات عرفانی می‌پردازد. و در این کتاب از غرق شدن در عشق الهی سخن می‌گوید و از طریق اشعار حکیم سنائی، شما را با یک جهان‌بینی عمیق و معنوی آشنا می‌کند.

درباره‌ی کتاب وحدت عارفانه

حکیم سنائی یکی از نامدارترین عارفان و شاعران پارسی است که به شهادت آثارش، ایمانی صادقانه به خداوند باری تعالی داشت.

او به شکل‌های مختلف در اشعارش نعمات خالق را می‌ستود و کتاب صوتی وحدت عارفانه نوشته‌ی مسیحا برزگر، شرحی است بر معروف‌ترین آن‌ها یعنی حدیقه الحقیقه.

این منظومه شناخته‌شده‌ترین اثر شاعر است که بابی نو در ادبیات عرفانی گشود و از آن با نام الهی‌نامه نیز یاد می‌شود.

ضرورت پرداختن به سنائی در این نکته نهفته است که بسیاری، او را اولین فردی می‌دانند که به شکل جدی عرفان را به شعر فارسی وارد کرد و وزن و قافیه را در راستای رسیدن به هدفی معنوی به کار گرفت.

او مسائلی درباره‌ی عقل، ایمان، درستکاری و عشق الهی مطرح می‌کرد و مفهوم وحدت عارفانه یکی از مهم‌ترین مفاهیم موردنظر او بود.

مسیحا برزگر کتاب وحدت عارفانه را با آگاهی به این موضوع تالیف کرد تا توضیح دهد چرا روح انسان مدرن تا این حد مغموم، شکسته و رنجیده است و چرا نمی‌تواند به رضایت حقیقی دست یابد.

نویسنده‌ی کتاب وحدت عارفانه معتقد است این وضعیت حاصل سال‌ها شرطی شدن اشتباه است که نوع بشر را از واقعیت وجودش دور کرده و برای رفع مشکل، ‌راهی جز شکستن این چرخه نداریم.

ما فقط با خارج شدن از دور باطل گذشته می‌توانیم به وحدت عارفانه برسیم. تنها با فرا رفتن از نگاه خشک دنیوی است که موفق می‌شویم حقیقت پشت آن را کشف کنیم اما این عمل مستلزم پذیرش تهی بودن وجود ماست.

اگر قادر نباشیم این تنهایی را بپذیریم، نمی‌توانیم حجاب میان خود و معشوق را کنار بزنیم و در نتیجه با او به وحدت برسیم. فقط عاشقان حقیقی می‌توانند تنها بودن را در آغوش بکشند و تمام و کمال، خود را به معشوق تقدیم کنند زیرا قادرند واقعیت وجودیشان را با همه‌ی نقص‌های آن ببینند… .

با مسیحا برزگر بیشتر آشنا شویم

این نویسنده صاحب سبک و پرطرفدار، روحیه معنوی و درون‌گرایی دارد که به راحتی می‌توان ردپای آن را در آثار برزگر دید. مسیحا برزگر متولد تهران است و علاوه بر مدرک ارشد زبان‌شناسی، تحصیلات حوزوی هم دارد. آثار فراوانی از او به چاپ رسیده که از آن‌ها می‌توان به «ما به عشق محتاجیم، بیداری نیلوفرانه، مدیریت خشم، سفر قهرمان، بشنو از نی و ماتریکس و مولانا» اشاره کرد.

برزگر همچنین کتاب‌هایی از نویسندگان مختلف ترجمه کرده که تمام آن‌ها رنگ و بویی معنوی دارند. «راز، این کتاب را فعلاً نخر، مسیحا، نیروی حال، قهرمان و معجزه» از آثاری هستند که توسط او به فارسی ترجمه شده‌اند.

مسیحا برزگر علاوه بر مسائل معنوی، به حوزه معلولان و افراد ناتوان هم علاقه‌مند است و تمام توانش را برای ایجاد امید و عزت‌نفس در آن‌ها به کار می‌گیرد. ترجمه کتاب بی حدومرز، نوشته نیک آچیچ از جمله تلاش‌های او برای تحقق این هدف است.

در بخشی از کتاب صوتی وحدت عارفانه می‌شنویم

رنج‌های روحی تو معلول تعبیر و تفسیر تو از واقعیتند. این تفسیر تو از واقعیت است که باعث می‌شود از واقعیت اجتناب کنی و یا در مقابل آن بایستی. این نکته را خوب هضم کن، رنج‌های روحی تو آفریده‌ی خود تواند.

ترسو بودن بد نیست، این تفسیر تو از ترسو بودن است که باعث می‌شود از ترس‌های خود خجالت بکشی و یا رنج ببری. اگر ترسو هستی، ترسو هستی. همین.

این حالت را تفسیر یا ارزش‌گذاری نکن. این حالت را بخشی از خود بدان و آن را بپذیر. با پذیرش این حالت ناگهان ترس تو استحاله می‌یابد و انرژی عظیم خود را رها می‌سازد … .

لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط کتاب صوتی سلام صدا در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما