جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-03-29
کد خبر: 6856 |
تاریخ انتشار : 11 مهر 1401 - 9:36 | ارسال توسط :
776 بازدید
0
9
ارسال به دوستان
پ

کتاب صوتی علامه حلی روایتی شنیدنی، جذاب و صمیمانه از زندگی حسن بن یوسف بن مطهّر حلّی، مشهور به علامه حلی است. شهناز صاعلی داستان زندگی و فعالیت‌های این فقیه شیعه را از دوران کودکی تا سالخوردگی او، برای شما بیان کرده است. درباره‌ی کتاب صوتی علامه حلی در ایران بزرگان و عارفان زیادی را […]

کتاب صوتی علامه حلی روایتی شنیدنی، جذاب و صمیمانه از زندگی حسن بن یوسف بن مطهّر حلّی، مشهور به علامه حلی است.

شهناز صاعلی داستان زندگی و فعالیت‌های این فقیه شیعه را از دوران کودکی تا سالخوردگی او، برای شما بیان کرده است.

درباره‌ی کتاب صوتی علامه حلی

در ایران بزرگان و عارفان زیادی را پیدا می‌کنید که همواره در مسیر حق و رسیدن به حقیقت تلاش کرده‌اند و اگر به سیر زندگی آن‌ها نگاه کنید، خواهید دید که عمر خود را در مسیر فرزانگی گذرانده‌اند.

یکی از عارفان و فقهای دینی شیعه که در قرن هشتم هجری زندگی می‌کرده، علامه حلی (Allamah Al-Hilli) است که عنوان «آیت‌الله» برای اولین بار به او اطلاق شد. این فقیه زاهد، با نام کامل حسن بن یوسف بن مطهّر حلّی، در شهر حله به دنیا آمد و نقش مهمی را در گسترش فقه شیعی ایفا کرد.

علامه حلی علوم قرآنی را در سن کودکی و در مکتب آموخت و سپس به یادگیری مقدمات و ادبیات عرب، علم فقه، کلام و حدیث پرداخت و استادان او در این حوزه‌ها پدر و دایی او، محقق حلی بودند. او همچنین علم فلسفه و منطق را نزد دیگر اساتید، به‌ویژه خواجه نصیرالدین طوسی آموخت و پیش از آن که به سن بلوغ برسد، به درجه‌ی اجتهاد دست یافت.

آنطور که سید محسن امین در کتاب اعیان‌الشیعه بیان کرده، بیش از صد عنوان کتاب از علامه حلی موجود است. از این عارف فقیه می‌توانید آثار مشهوری را از جمله «منهاج الکرامه» بخوانید و بر اطلاعات دینی خود بیفزایید.

کتاب صوتی علامه حلی شرحی خواندنی و کوتاه از وقایع زندگی، اقدامات و فعالیت‌های علامه حلی را دربرمی‌گیرد که به کوشش شهناز صاعلی نوشته شده است. با شنیدن این کتاب جذاب، می‌توانید با این اندیشمند و عارف اسلامی بیشتر آشنا شوید.

درباره‌ی مجموعه‌ی فرزانگانه

ر نسل قادر به مشاهده‌ی افق‌هایی است که گذشتگان قادر به دیدن آن نبوده‌اند و به همین دلیل ذهن نوجوان انباشته از رویاهایی بلندپروازانه است. زمانی که او به دنیای اطراف می‌نگرد نه واقعیت عینی، بلکه چیزی را می‌بیند که می‌تواند وجود داشته باشد. بعد از درک تفاوت بین چیزی که هست و آرزوهایش، او از خود می‌پرسد مدینه‌ی فاضله کجاست؟ دنیایی را که آرمان‌های انسانی در آن ارزشمند باشد در کدام گوشه‌‌ی گیتی می‌توان پیدا کرد؟

نوجوان خلاق و دغدغه‌مند بعد از مطرح کردن این سوالات، خیلی زود درمی‌یابد که چنین جهان ایدئالی قابل یافتن نیست و آن را باید «ساخت». در این موقعیت اولین گامی که باید برداشت، آشنایی با افرادی است که در زمانه‌ی خود آغازگر تغییرات بزرگی بوده‌اند. نشر مدرسه نیز به همین دلیل تصمیم به انتشار مجموعه‌ی «فرزانگان» گرفت تا سهمی در پرورش قوای فکری نسل جوان داشته باشد و به ساختن کشوری آباد کمک کند.

هر جلد این سری کتاب آموزنده، زندگی یکی از بزرگان علم و معرفت ایران زمین را در قالب داستان روایت می‌کند، به این امید که پلی باشد میان نوجوانان این قرن و ستاره‌های درخشنده‌ی تاریخ. برخی از بزرگانی که در این مجموعه با آن‌ها آشنا خواهید شد عبارت‌اند از: کمال‌الدین بهزاد، سهروردی، خوارزمی، ابن رشد، خواجوی کرمانی، جامی، فردوسی، ملاصدرا، ابوریحان بیرونی و خیام نیشابوری.

دربارره  شهناز صاعلی نویسنده کتاب

شهناز صاعلی از نویسندگان مطرح در حوزه‌ی کودک و نوجوان است که تاکنون آثار زیادی از وی به چاپ رسیده است.

او در زمینه‌ی ترجمه‌ی ادبیات کودک و نوجوان نیز فعالیت می‌کند و از جمله آثار ترجمه‌شده توسط او می‌توان به کتاب‌های «جزیره‌ی خطر»، «جنگل تاریک» و «دریای اسرارآمیز» اشاره کرد.

در بخشی از کتاب علامه حلی می‌شنویم

پس از گذشت روزها و شب‌هایی به‌یادماندنی در آبادی‌ها، روستاها، صحراها و کوه‌ها، کاروان به شهر مراغه رسید و سرانجام ساختمان عظیم رصدخانه و گنبد آن از فاصله‌ی دور به چشم آمد. هر لحظه برای خود خاص بود و لحظه‌ی رسیدن به رصدخانه از همه خاص‌تر! این سفر کی به پایان می‌رسید تا دل مشتاقان کمی آرام شود؟

گنبد رصدخانه در مقابل دیدگان مسافران بزرگ و بزرگتر می‌شد. وقتی فرمان توقف در مقابل رصدخانه از سوی کاروان‌سالار صادر شد، کاروانیان از جمله حسن، با شادی و هیجان، شکرخداگویان پیاده شدند. وجود حسن، دستخوش پرشورترین احساسات شده بود. ناآرامی و بی‌قراری وجودش را تسخیر کرده بود. قلبش به تندی می‌تپید. از این حالت خنده‌اش گرفت و با خود گفت:

«آرام باش مرد! بگذار داخل شویم.»

ساختمان رصدخانه بر بالای تپه‌ی بزرگی در پهنه‌ی گسترده‌ای زیر آسمان آبی همچون نگینی می‌درخشید.

بارها بر زمین گذاشته شد و مسافران پس از سفری طولانی، خود را برای استراحت آماده می‌کردند. خواجه نصیر درحالی‌که خستگی از چهره‌اش نمایان بود، به حسن گفت: «پسرم، محل زندگی‌ات را در رصدخانه نشانت خواهند داد.

از فردا کم‌کم با اینجا آشنا می‌شوی و درس و فعالیت تو آغاز می‌شود.» حسن دو دست بر چشم گذاشت و گفت:

«اطاعت جناب خواجه.»

 

لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط کتاب صوتی سلام صدا در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما