سه شنبه, ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-04-23
کد خبر: 5798 |
تاریخ انتشار : 10 مرداد 1401 - 9:37 | ارسال توسط :
1270 بازدید
0
8
ارسال به دوستان
پ

کتاب صوتی در جستجوی جامعه بلندمدت: گفت‌وگو با دکتر همایون کاتوزیان حاصل گفتگوی کریم ارغنده پور با این اقتصاددان و محقق علوم سیاسی است. آن‌ها مفهوم جنجالی کوتاه‌مدت بودن جامعه‌ی ایران را با همدیگر بررسی می کنند و جدیدترین مباحث مربوط به این نظریه را با شما به اشتراک می‌گذارند. درباره ی کتاب صوتی در […]

کتاب صوتی در جستجوی جامعه بلندمدت: گفت‌وگو با دکتر همایون کاتوزیان حاصل گفتگوی کریم ارغنده پور با این اقتصاددان و محقق علوم سیاسی است. آن‌ها مفهوم جنجالی کوتاه‌مدت بودن جامعه‌ی ایران را با همدیگر بررسی می کنند و جدیدترین مباحث مربوط به این نظریه را با شما به اشتراک می‌گذارند.

درباره ی کتاب صوتی در جستجوی جامعه بلندمدت

اثر پیش رو تلاشی است برای تحلیل تحولات جامعه‌ی ایران که در یک گفتگوی علمی-دوستانه انجام می شود. دو طرف این مکالمه هر کدام به شکلی با مباحث اجتماعی ایران درگیر هستند: همایون کاتوزیان اقتصاددان، تاریخ‌نگار و محقق علوم سیاسی است. کریم ارغنده پور نیز روزنامه‌نگار و فعال سیاسی است که به دلیل مطالعات و تجربیت خود آشنایی عمیقی نسبت به نظریات مصاحبه شونده دارد. این دو در خلال کتاب صوتی در جست‌‌و‌‌جوی جامعه بلندمدت: گفت‌وگو با دکتر همایون کاتوزیان عقیده های کاتوزیان را بررسی و واکاوی می‌کنند چرا که سخنان او معمولا با سوبرداشت مواجه می‌شود و چه بسیارند منتقدانی که حتی یک کتاب کامل از آثار او را نخوانده‌اند.

یکی از موضوعاتی که سوتفاهم‌های فراوانی در مورد آن وجود دارد کوتاه‌مدت بودن جامعه‌ی ایرانی است. اولین واکنش شنوندگان معمولا این است:‌ «کشوری که بیشتر از دو هزار سال تاریخ مدون دارد را چگونه می‌توان کوتاه‌مدت نامید؟». این اصطلاح نه به خود جامعه، بلکه به دوام تغییرات در آن اشاره دارد. به نظر همایون کاتوزیان، ایران کشوری است که حتی بنیادی‌ترین تحولات هم عمر چندانی ندارند و هر تغییر، به واسطه‌ی دگرگونی جدیدی از صحنه رخت برمی بندد.

هدف از تالیف کتاب صوتی در جست‌‌و‌‌جوی جامعه بلندمدت: گفت‌وگو با دکتر همایون کاتوزیان، آشنایی شنونده با این عقیده جنجالی و دلایلی است که کاتوزیان برای ادعای خویش به آن‌ها استناد می‌کند. او که به آینده تحولات اجتماعی ایران خوشبین است، سه کلید اساسی برای بلندمدت شدن جامعه پیشنهاد می‌کند: تساهل، گفت‌و‌گو و سازش. به عقیده‌ی او در صورت نهادینه شدن این سه ویژگی در مردم و دولت کشور، می‌توان به ثبات تغییرات امید بست و به رسیدن روزهای روشن‌تر امید داشت.

کتاب صوتی در جستجوی جامعه بلندمدت مناسب چه کسانی است؟

مباحث این کتاب علاوه بر مخاطبان دانشگاهی در رشته‌های علوم انسانی، برای عموم علاقه‌مندان به تاریخ اجتماعی ایران و خیر مصلحت عمومی ایرانیان سودمند است.

در بخشی از کتاب صوتی در جستجوی جامعه بلندمدت می‌شنویم

در این گفت‌وگو تمرکزمان بیشتر بر نظریه‌ی جامعه‌ی کوتاه مدت است که خوشبختانه امروز در ایران و نزد بیشتر آنان که در حوزه‌ی علوم انسانی و اجتماعی مطالعه می‌کنند کاملا سخن آشنایی است. اگر موافق باشید از مسائل به روزتر شروع کنیم و به انطباق نظریه و رویدادها بپردازیم و بعد هم همینطور به عقب‌تر بازگردیم. براین اساس پرسش اول را مطرح می‌کنم. آیا شما نشانه‌ای می بینید برای شکسته شدن چرخه‌ی استبداد، آشوب، هرج و مرج، استبداد که نظریه بر پایه‌ی آن شکل می‌گیرد یا کلا به این قائلید که این یک چرخه ی بسته است؟

لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط کتاب صوتی سلام صدا در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما