پنجشنبه, ۹ فروردین ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-03-28
کد خبر: 7813 |
تاریخ انتشار : 22 دی 1401 - 7:58 | ارسال توسط :
470 بازدید
0
10
ارسال به دوستان
پ

کتاب روزهای دشوار زندگی من معرفی کتاب روزهای دشوار زندگی من کتاب روزهای دشوار زندگی من، خودزندگی‌نامه‌ای به قلم طنزپرداز و کارتونیست معروف آمریکایی، جیمز تربر است. نویسنده، با روایتی جذاب ماجرا را از خانواده‌ی خود آغاز می‌کند و ما را با حوادث مختلف زندگی، از تلخ‌ترین اتفاقات و تا روز‌های شیرین، از روزهای اول […]

کتاب روزهای دشوار زندگی من

معرفی کتاب روزهای دشوار زندگی من

کتاب روزهای دشوار زندگی من، خودزندگی‌نامه‌ای به قلم طنزپرداز و کارتونیست معروف آمریکایی، جیمز تربر است. نویسنده، با روایتی جذاب ماجرا را از خانواده‌ی خود آغاز می‌کند و ما را با حوادث مختلف زندگی، از تلخ‌ترین اتفاقات و تا روز‌های شیرین، از روزهای اول زندگی در اوهایو تا روزهای ورود به دانشگاه و زندگی حرفه‌ای همراه می‌سازد.

درباره‌‌ی کتاب روزهای دشوار زندگی من

شاید شما هم بارها با خواندن و شنیدن آثار جیمز تربر (James Thurber)، لبخند زده باشید. اما او کتاب روزهای دشوار زندگی من (My Life and Hard Times) را تنها به قصد خنداندن شما ننوشته. جیمز در خودزیست‌نامه‌اش به ما می‌گوید پشت‌ هر انسان موفقی مجموعه‌ای از روز‌های تلخ و دشوار قرار گرفته، حتی اگر آن فرد یکی از بهترین طنزنویسان قرن بیستم باشد!

جیمز تربر از روزهای آغاز زندگی در اوهایو می‌گوید و با همان شوخ‌طبیعی همیشگی حوادث را یکی پس از دیگری تعریف می‌کند؛ از پدربزرگ عجیب‌وغریبش و حس طنزپردازی مادرش که احتمالا به خود او نیز ارث رسیده است حرف می‌زند. او خاطرات برادر‌های پرجنب‌وجوشش را به‌میان می‌کشد و البته در بازگویی روزهای سخت و بدشانسی‌های پیاپی خود نیز کوتاهی نمی‌کند. صفحات آخر زندگی‌نامه به روزهای دانشگاه می‌رسد و تصویر جدیدی را از آغاز دوران حرفه‌ای تربر در کارش ارائه می‌دهد. تربر از کودکی با مشکل ضعف چشم دست‌وپنجه نرم‌ می‌کرد و مهم‌ترین روزهای زندگی خود را نیز در شرایط رکود اقتصادی آمریکا گذرانده است؛ با این‌وجود هیچ‌وقت حس طنز از کلام او رخت برنبست. او در این کتاب نیز با لحنی صادقانه و همچون دوستی که کنارمان نشسته باشد خاطرات زندگی‌اش را پیش‌رویمان ورق می‌زند و حین خواندن کتابش بارها لبخند را به لب‌هایمان هدیه می‌کند. در کتاب روزهای دشوار زندگی من با داستا‌ن‌های حقیقی از زندگی کمدین معروف، جیمز تربر همراه خواهید شد و شیرینی کلام او از لابه‌لای خطوط کتاب در جانتان می‌نشیند. این کتاب اولین‌بار در سال 1933 منتشر شد و نسخه‌ی فارسی آن نیز به همت نشر چشمه و با ترجمه‌ی سمیرامیس بابایی در دسترس علاقه‌مندان به کتاب‌های خاطرات و زندگی‌نامه قرار گرفت.

نکوداشت‌های کتاب روزهای دشوار زندگی من

  • تربر نقطه عطفی در طنز ادبیات آمریکای است… او بامزه‌ترین هنرمندی است که تا‌به‌حال زندگی کرده! (New Republic)
  • تربر به عنوان یک طنزپرداز معاصر و جاودانه است. (The Spectator)
  • این اثر احتمالاً کوتاه‌ترین و زیباترین زندگی نامه‌ای است که تا به حال نوشته شده. (Russell Baker)
  • این کتاب تقریباً بهترین چیزی‌ست که تا الان خوانده‌ام. (Ogden Nash)

کتاب روزهای دشوار زندگی من برای چه کسانی مناسب است؟

خواندن این اثر به علاقه‌مندان داستان‌هایی به سبک زندگی‌نامه، کتاب‌های اتوبیوگرافی، آشنایی با مشاهیر و همچنین مضامین ‌طنزگونه پیشنهاد می‌شود.

با جیمز تربر بیشتر آشنا شویم

جیمز تربر (متولد 1894) یکی از بزرگ‌ترین کمدین‌ها و طنزنویسان قرن بیست در آمریکاست. او زندگی خود را در کلمبوس ایالت اوهایو آغاز کرد و طی سال‌ها فعالیت به عنوان طنزنویس، یکی از نویسندگان محبوب آمریکاست. نکته‌ی اصلی در آثار تربر بن‌مایه‌ی هجوآمیز آن و صحبت از تقابل انسان با شرایط و تمدن امروزی است. از او کتاب‌های دیگری همچون «13 ساعت»، «حکایت‌هایی برای زمانه‌ی ما» و «آب‌ زی‍ر ک‍اه‌، ق‍ل‍در، و خ‍وش‌ش‍ان‍س‌» نیز به فارسی ترجمه شده است. تربر سرانجام در سال 1961 درگذشت.

در بخشی از کتاب روزهای دشوار زندگی من می‌خوانیم

پراکندگی آتش‌نشان‌ها، پلیس‌ها و افسران یونیفُرم‌پوش ارتش هم که برای بازدید قعله‌ی هایز در قسمت شمالی شهر آمده بودند به این موج طغیانگر مردمی رنگ بخشید. دختربچه‌ای از کنار ایوان خانه‌ای دوید که سرهنگ‌دوم پیاده‌نظامی در آن چرت می‌زد. دخترک با صدایی تودماغی فریاد زد «به طرف شرق!» سرهنگ که به تصمیمات فوری عادت داشت و مطیع دستور بار آمده بود از جا جست و با شتاب دوید و خیلی زود از دختربچه عبور کرد و مویه‌کنان گفت «به طرف شرق!» دونفری فوراً خانه‌های خیابان کوچکی را که تویش بودند خالی کردند. مرد خپله‌ای تاتی‌کنان جلوِ سرهنگ را گرفت و پرسید «چی شده؟ چی شده؟» سرهنگ کمی کُند کرد تا دختربچه به او برسد و پرسید که چه شده. دختر داد کشید «سد شکسته.» سرهنگ داد کشید «سد شکسته! پیش به سوی شرق! پیش به سوی شرق!» او خیلی زود سردسته‌ی این آشفته‌بازار شد، درحالی‌که دختربچه‌ی خسته را زیر بغل زده بود، سیصد نفر از مردم که از اتاق‌ها‌ی نشیمن، فروشگاه‌ها، گاراژها، حیاط‌پشتی‌ها و زیرزمین‌ها بیرون زده بودند به دنبالش می‌دویدند.

هیچ‌کس هرگز نتوانست حساب کند که دقیقاً چند نفر در بلوای عظیم 1913 شرکت کردند! هراسی که از وینسلو باتلینگ ورکز در جنوب دامنه پیدا کرده و به کلینتون‌ویل، در ده کیلومتر بالاتر، ختم شده بود به همان سرعتی که شروع شد به پایان رسید. جماعتی از طبقات مختلف دست از پا کوتاه‌تر و واخورده، با لباس‌هایی پاره‌پوره و خاک‌آلود، خیلی زود جیم شدند و به خانه‌های‌شان بازگشتند و خیابان‌ها در برهوت و سکوت فرورفت.

فهرست مطالب کتاب

مقدمه‌ی مترجم
پیش گفتاری بر یک زندگی
روزهای دشوار زندگی من
بخش اول. شبی که تخت روی پدرم افتاد
بخش دوم. ماشینی که مجبور بودیم هُلش بدهیم
بخش سوم. روزی که سد شکست
بخش چهارم. شبی که روح به خانه ی ما آمد
بخش پنجم. آشوب های شبانه
بخش ششم. سلسله ی مستخدم‌ها
بخش هفتم. سگی که مردم را گاز می گرفت
بخش هشتم. روزهای دانشگاه
بخش نهم. شب های هیئت سربازگیری ارتش
یادداشتی در پایان
یادداشت‌ها
نام‌نامه

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتاب کتاب روزهای دشوار زندگی من
نویسنده
مترجم سمیرامیس بابایی
ناشر چاپی نشر چشمه
سال انتشار ۱۴۰۱
فرمت کتاب EPUB
تعداد صفحات ۱۳۰
زبان فارسی
شابک 978-622-01-0844-3
موضوع کتاب کتاب‌های زندگی نامه، کتاب‌های طنز
قیمت نسخه الکترونیک
۳۰۰۰۰ ت – 6.49 یورو

خرید کتاب الکترونیک

لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط کتاب صوتی سلام صدا در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما