پنجشنبه, ۹ فروردین ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-03-28
کد خبر: 4839 |
تاریخ انتشار : 02 مرداد 1401 - 19:43 | ارسال توسط :
719 بازدید
0
17
ارسال به دوستان
پ

کتاب صوتی مثل خون در رگ‌های من نامه‌نگاری‌های احمد شاملو است با همسرش، آیدا سرکیسیان. این نامه‌ها پانزده‌ سال پس از مرگ شاملو منتشر شده‌اند و از جمله آثار پرفروش در ایران به شمار می‌آیند.

معرفی کتاب مثل خون در رگ‌های من: نامه‌های احمد شاملو به آیدا

کتاب مثل خون در رگ‌های من نامه‌نگاری‌های احمد شاملو است با همسرش، آیدا سرکیسیان. این نامه‌ها پانزده‌ سال پس از مرگ شاملو منتشر شده‌اند و از جمله آثار پرفروش در ایران به شمار می‌آیند.

درباره کتاب مثل خون در رگ‌های من

«هر چه بیشتر می‌بینمت، احتیاجم به دیدنت بیشتر می‌شود.»

همه‌ی آنچه که ما انسان‌ها در اختیار داریم، کلمات هستند. گاه چنان آن‌ها را خرجِ هیچ می‌کنیم که تنها ویرانه‌ای از ابتذال از آن‌ها باقی می‌گذاریم. در این‌ میان،‌ شاعران و نویسندگان، طبیب کلمات زخمی هستند. آنان با زنده کردن مفاهیم و واژه‌ها، به داد آن‌ها می‌رسند.

چیزهایی هست که چندان با زبان و کلمات منتقل نمی‌شود. چیزی مثل احساس عشق؛ مگر احمد شاملو باشی تا بتوانی حس‌ات را در جمله‌هایت سرازیر و به سوی معشوقت روانه کنی.

کتاب مثل خون در رگ‌های من مجموعه نامه‌های احمد شاملوست به همسرش آیدا سرکیسیان.

این اثر پانزده سال پس از مرگ شاملو و با اجازه‌ی همسرش آیدا منتشر شده است و از محبوب‌ترین آثار در این زمینه به شمار می‌آید.

این نامه‌ها نه فقط درونی‌ترین احساسات شاعر را به نمایش می‌گذارند، بلکه اشاره‌هایی، هرچند کم‌رنگ، به مسائل سیاسی‌ زمانه‌ای هستند که احمد شاملو در آن نفس می‌کشیده است.

راضی کردن خانم آیدا سرکیسیان برای انتشار نامه‌های خصوصی‌‌اش چندان آسانی نبود. اما در نهایت پذیرفت تا نامه‌هایی که در دهه‌ی چهل و پنجاه خورشیدی میان او و همسرش ردوبدل شده بود،‌ در قالب یک مجموعه منتشر شود.

سرانجام این کتاب در سال 1394 و به همت نشر چشمه برای اولین بار به چاپ رسید. اثر حاضر نسخه‌ی صوتی کتاب مثل خون در رگ‌های من است و میکائیل شهرستانی خوانش آن را برعهده داشته است.

اگر به نامه‌نگاری‌های عاشقانه علاقه‌مند هستید، از کتاب صوتی مثل خون در رگ‌های من لذت خواهید برد.

با احمد شاملو بیشتر آشنا شویم

احمد شاملو (Ahmad Shamlou) متولد 21 آذر سال 1304 هجری شمسی‌ست.

این شاعر، ادیب، مترجم، روزنامه‌نگار و فرهنگ‌نویس ایرانی تخلص الف. بامداد را برای خویش برگزیده بود.

وی بیش از هر چیزی برای اشعارش شهرت داشت. او ابتدا تحت تأثیر نیما یوشیج شعر نو می‌سرود اما اندکی بعد در سال 1329 در شعر «تا شکوفهٔ سرخ یک پیراهن» شعر سرودن به سبک جدیدی را آغاز کرد. این سبک را شعر شاملویی یا شعر منثور نامیده‌اند.

آثار شاملو به زبان‌های مختلف از جمله ژاپنی، فرانسوی، اسپانیایی، آلمانی، روسی، ارمنی، هلندی، زاگربی، رومانیایی، فنلاندی و ترکی شده‌اند. در ادامه نام برخی از کتاب‌های برگزیده‌ی او را مطالعه می‌کنید:

«کوچه، آهنگ‌های فراموش شده، آهن‌ها و احساس،‌ قطعنامه، هوای تازه،‌باغ آینه، آیدا در آینه، آیدا درخت و خنجر و خاطره، ققنوس»

بخشی از کتاب مثل خون در رگ‌های من

آیدا جانم! در دنیا، جز تو هیچ چیز برای من مطرح نیست.

هزار بدبختی را تحمل می‌کنم به امید آن که سرانجام، یک روز، فقط یک روز، لبان تو را پر از خنده، قلب کوچکت را لبریز از نشاط، و چشمان مهربانت را پر از شادی ببینم. تو حقیقت عشق و دوستی را به من آموخته‌ای. اگر قرار باشد تو را از دست بدهم زندگی برای من نخواهی داشت.

نمی توانستم تو را در آن وضع ببینم. نمی‌توانستم.

از طرفی، می‌دیدم که دوران نقاهت من شاید به نه ماه و یک سال می‌کشد. در این صورت چه می‌شد؟ اعصاب متلاشی و بیمارم روز به روز ماهیت بیمار خودشان را بیشتر نشان می‌دادند.

وجود من که سالیان دراز، همه گونه بدبختی و شکست و رنج را در سایه‌ی این مسکن جهنمی تحمل کرده بود، حالا نمی‌توانست یکباره آن را کنار بگذارد، بخصوص در آن شرایط وحشتناک که – یک دقیقه چشم‌هایت را هم بگذار و آن شرایط را مجسم کن و وضع و حال مرا هم در نظر بگیر ببین حق دارم یا نه.- حال من روز به روز بدتر می‌شد.

آخرین شب، همان شبی بود که از فشار اعصاب، گل نی‌های توی گلدان را خرد کرده بودم.

حساب‌هایم را کردم. دیدم چاره‌ای نیست. باید هر چه زودتر دست تو را بگیرم و از آن خانه‌ی ارواح و فواحش بگریزم. باز همان آش و همان کاسه.

    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط کتاب صوتی سلام صدا در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما