جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-03-29
کد خبر: 7564 |
تاریخ انتشار : 20 آذر 1401 - 7:51 | ارسال توسط :
804 بازدید
0
9
ارسال به دوستان
پ

کتاب چگونه زن باشیم: کتابی که هر زنی باید آن را بخواند معرفی کتاب چگونه زن باشیم: کتابی که هر زنی باید آن را بخواند کتابی مهیج و سرگرم‌کننده که با زبانی کنایه‌آمیز قوانین مردسالارانه را به چالش می‌کشد. کتاب چگونه زن باشیم، نوشته‌ی کیتلین موران که برنده‌ی جایزه‌ی کتاب ملی گلکسی و نامزد جایزه‌ی […]

کتاب چگونه زن باشیم: کتابی که هر زنی باید آن را بخواند

معرفی کتاب چگونه زن باشیم: کتابی که هر زنی باید آن را بخواند

کتابی مهیج و سرگرم‌کننده که با زبانی کنایه‌آمیز قوانین مردسالارانه را به چالش می‌کشد. کتاب چگونه زن باشیم، نوشته‌ی کیتلین موران که برنده‌ی جایزه‌ی کتاب ملی گلکسی و نامزد جایزه‌ی بهترین کتاب طنز گودریدز شده است، می‌تواند برای تمام زن‌های جهان الهام‌بخش باشد.

درباره‌ی کتاب چگونه زن باشیم

فمینیسم چیست؟ آیا فمینیست‌ها می‌خواهند همه‌ی حقوق را از مردان سلب کنند و بدون هیچ حرفی زن را مالک جهان بدانند؟ کتاب چگونه زن باشیم (How to Be a Woman)، اثر خواندنی کیتلین موران (Caitlin Moran) این پیش فرض‌ها را رد می‌کند و نگاهی نو به پدیده‌ی فمینیسم می‌اندازد؛ البته این کار با زبانی طنزآمیز و روایتی ساده و شیرین همراه می‌شود تا خواننده بیشتر و راحت‌تر با کتاب همراه شود.

قوانین دنیای امروز بیش از حد مردانه است و این باعث شده که زن بودن امری غیرعادی تلقی شود. شاید اینکه در تاریخ به اندازه‌ی مردان مهندس، فیلسوف، سیاستمدار و نظامی نداشته‌ایم به همین علت بوده که زنان غیرعادی تلقی شده‌اند! اما کیتلین موران می‌گوید که این تبعیض و تلقی شدن زن به عنوان جنس دوم صرفأ نمی‌تواند به دلیل نفرت مردان علیه زنان باشد؛ بلکه این تبعیض حاوی نکاتی ساده است.

محتوای طنزآمیز و روایی کتاب چگونه زن باشیم در پی اثبات این است که فمینیسم نمی‌تواند و نباید پدیده‌ای مردستیزانه قلمداد شود بلکه این شکل از تفکر به دنبال برابری و نهادینه شدن حق پایاپای زنان با مردان است؛ حقیقتی که در بسیاری از موارد به دلیل رفتار و طرز فکر خود زنان دچار چالش شده است و البته مردان و قوانین مردسالارانه نیز به آن دامن زده‌اند.

کتاب چگونه زن باشیم، زن بودن و زن شدن را درست مانند مشهور شدن تلقی می‌کند. به این ترتیب زنان از مرحله‌ی نادیده انگاشته شدن به یک باره در مرکز توجه قرار می‌گیرند و با پرسش‌های بسیاری روبه‌رو می‌شوند. سؤال‌هایی همچون اینکه «آیا بالغ شده‌ای؟»، «لباس‌هایت کوچک شده‌اند؟»، «با من قدم می‌زنی؟» یا «می‌توانی با کفش پاشنه بلند راه بروی؟» و …

البته زبان طنز و طعنه‌آمیز کتاب برای این پرسش‌ها پاسخ‌های قانع‌کننده‌ای دارد: چه بخواهید و چه نخواهید تغییرات رخ می‌دهند پس مانند سربازی که یک دفعه وسط میدان جنگ هل داده شده باشد باید فکرهای مختلف را در سرتان تجزیه تحلیل کنید و به سرعت وارد عمل شوید. باید با یک برنامه‌ریزی درست، اهداف خودتان را مشخص و سپس شروع به حرکت کنید.

کتاب چگونه زن باشیم، نوشته‌ی کیتلین موران و ترجمه‌ی افسانه مقدم، از سوی دیگر درباره‌ی ناآگاهی یا به تعبیر نویسنده‌ی کتاب «بی دست و پا بودن» در زن بودن است؛ بنابراین روایت‌ها بسیار ساده و قابل فهم درباره‌ی مفاهیمی همچون زایمان، کاربرد لوازم‌آرایشی، مادرانگی، ازدواج، عشق، کار و زن‌ستیزی به‌کار گرفته می‌شوند تا به شکلی روشن و واضح مقصود نویسنده از زن بودن به تصویر کشیده شود.

جوایز و افتخارات کتاب چگونه زن باشیم

  • برنده جایزه کتاب ملی گلکسی سال 2011
  • نامزد جایزه بهترین کتاب طنز گودریدز سال 2012
  • برنده جایزه‌ی کتاب ایرلندی به انتخاب خوانندگان سال 2011

نکوداشت‌های کتاب چگونه زن باشیم

  • ایستادگی باشکوه و به موقع در برابر تبعیض جنسیتی؛ موضوعی که ما به سختی متوجه آن می‌شویم. (نیویورک تایمز)
  • کیتلین موران بسیار شگفت‌انگیز، طناز و فمینیست است. من نمی‌خواهم مثل او باشم می‌خواهم خود او باشم. (پگی اورنشتاین)
  • کیتلین موران در کتاب چگونه زن باشیم چهره جدیدی از فمینیسم به نمایش می‌گذارد و به قلب مسائل زنان امروز می‌زند. (آمازون)

کتاب چگونه زن باشیم برای چه کسانی مناسب است؟

علاقه‌مندان به حقوق زنان و نظریات فمینیستی اصلی‌ترین مخاطب این کتاب هستند. البته از آنجا که این کتاب یک روایت طنز است، هر خواننده‌ی چه مرد و چه زن علاقه‌مند به کتاب‌های طنز یا داستان‌های خنده‌دار را نیز راضی می‌کند.

با کیتلین موران بیشتر آشنا شوید

کاترین الیزابت موران (متولد 1975) نویسنده، روزنامه‌نگار و مجری انگلیسی است و از ستون‌نویسان مشهور مجله تایم به حساب می‌آید. او تا کنون جوایز زیادی در عرصه روزنامه‌نگاری کسب کرده که از جمله‌ی آنها می‌توان به ستون‌نویس سال جایزه‌ی مطبوعات انگلستان، ستون‌نویس سال باشگاه مطبوعات لندن، منتقد سال مطبوعات انگلستان و مصاحبه‌کننده سال مطبوعات انگلستان اشاره کرد.

او با نگارش و انتشار کتاب چگونه زن باشیم در عرصه فعالیت‌های فمینیستی مشهور شد. پس از استقبال فراوان از این کتاب، او کتاب دیگری در دنباله‌ی کتاب چگونه زن باشیم، با عنوان کتاب «بیشتر از یک زن» نوشت که به موقعیت زنان در دوران میانسالی می‌پردازد. کیتلین موران به عنوان یک مجری و حتی بازیگر طنز در تلویزیون انگلستان شناخته شده و در مجموعه‌ی تلویزیونی «تربیت یافته توسط گرگ‌ها» به ایفای نقش پرداخته است.

در بخشی از کتاب چگونه زن باشیم می‌خوانیم

زندگی‌نامه همسالان معاصرم را می‌خواندم و از ترس حیرت می‌کردم. بابی فیشر در 15سالگی استاد شطرنج بود. پیکاسو در 15سالگی نمایشگاه برگزار می‌کرد. کیت بوش ترانه «آن مرد و کودک درون چشم‌هایش» را در 14سالگی نوشت؛ او خیلی کوچک بود، شاید کودک درون چشم‌ها، بازتاب شخص خودش بود. من هم مانند تمام نوجوانان ظرفیت داشتم که جایگاهی برابر یا بهتر از هر انسان بالغی در جهان داشته باشم. من می‌توانستم یک دختر باهوش حال‌به‌هم‌زن باشم.

به‌هرحال، این یک نظریه است و انصاف را رعایت کنم، من از این قضیه باخبر هستم: دفترچه خاطراتم نشان می‌دهد که از وسعت بی‌نظیر گنجایش ذهنی‌ام بهره می‌برم تا به چند سؤال و مفهوم نسبتاً اساسی بیندیشم: «کاش می‌توانستم تا ابد گریه کنم. چه آرامشی دارد»؛ «آیا من یک آدم نامناسب هستم؟ بعضی از روزها، حس می‌کنم می‌توانم هر کاری انجام بدهم!»؛ «می‌دانم برای همین اینجا هستم تا به میزانی اندک، جهان را نجات بدهم!»؛ «آیا پوشیدن کلاه مرا لاغرتر نشان می‌دهد؟ واقعاً؟» و در 14 مارس 1990 «من معنای زندگی را دریافتم: تحت فشار هستم. آهنگ “خوش به حال گربه‌ها! ” را گوش می‌دهم. هیجان‌هایم سر به فلک کشیده‌اند!»

اما روراست باشم، عموماً آن‌قدر مشغول اطفای حریق تغییرات فیزیکی بدنم هستم که به مغزم یا ظرفیت بالقوه نبوغ شگفت‌آورم توجه نمی‌کنم. رفقا! این حماقت است. یک اتفاق نکبت جنون‌آمیز همه جا را می‌شکافد. خون‌ریزی و تجربه اقناع جسم، کم‌اهمیت‌ترین مسائل هستند. تغییرات بدنم، از دختربچه‌ای که کمی با پشگل فرق می‌کرد، به زنی که روزی در نظام جادویی بدنش فرزند پرورش می‌دهد، تمام وقتم را می‌گرفت و مرا نگران می‌کرد.

فهرست مطالب کتاب

پیشگفتار: بدترین تولد عمرم
فصل 1: عادت ماهیانه
فصل 2: نشانه‌های بلوغ نمایان می‌شوند
فصل 3: نمی‌دانم چگونه درباره نشانه‌های بلوغ حرف بزنم
فصل 4: من طرفدار برابری زن و مرد هستم
فصل 5: من به لباس مناسب احتیاج دارم
فصل 6: من چاق هستم
فصل 7: من با تبعیض جنسیتی روبه‌رو شده‌ام
فصل 8: من وابسته شده‌ام
فصل 9: من یاد گرفته‌ام مانند دیگران جست‌وخیز کنم
فصل 10: من ازدواج کرده‌ام
فصل 11: من وارد صنعت مد شده‌ام
فصل 12: مزیت‌های فرزند داشتن
فصل 13: دردسرهای فرزند داشتن
فصل 14: الگوها و شیوه رفتار ما با آن‌ها
فصل 15: بارداری ناتمام
فصل 16: دخالت در روند پیری
پی‌نوشت

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتاب کتاب چگونه زن باشیم: کتابی که هر زنی باید آن را بخواند
نویسنده
مترجم افسانه مقدم
ناشر چاپی انتشارات نسل نواندیش
سال انتشار ۱۳۹۹
فرمت کتاب EPUB
تعداد صفحات ۳۲۰
زبان فارسی
شابک 978-622-220-152-4
موضوع کتاب کتاب‌های زندگی نامه
قیمت نسخه الکترونیک
۲۹۹۰۰ ت – 5.99 یورو

خرید کتاب الکترونیک

لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط کتاب صوتی سلام صدا در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما