سه شنبه, ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-04-16
کد خبر: 7441 |
تاریخ انتشار : 16 آذر 1401 - 7:51 | ارسال توسط :
612 بازدید
0
8
ارسال به دوستان
پ

کتاب پیامبر و رازهای دل دربردارنده‌ی دو اثر لطیف، عرفانی، فلسفی و الهام‌بخش از جبران خلیل جبران است. جستار‌هایی که به موضوعات انسانی همچون عشق، فرزند، آزادی، اشتیاق و دوستی می‌پردازند: کتاب پیامبر که یکی از معروف‌ترین و محبوب‌ترین کتاب‌های تاریخ است و طی صد سال میلیون‌ها جلد از آن فروش رفته است، و کتاب […]

کتاب پیامبر و رازهای دل دربردارنده‌ی دو اثر لطیف، عرفانی، فلسفی و الهام‌بخش از جبران خلیل جبران است. جستار‌هایی که به موضوعات انسانی همچون عشق، فرزند، آزادی، اشتیاق و دوستی می‌پردازند: کتاب پیامبر که یکی از معروف‌ترین و محبوب‌ترین کتاب‌های تاریخ است و طی صد سال میلیون‌ها جلد از آن فروش رفته است، و کتاب رازهای دل که متشکل از جملات قصار و حکمت‌آمیز جبران است.

درباره‌ی کتاب پیامبر و رازهای دل

کتاب حاضر مرکب از دو کتاب پیامبر (The Prophet) و رازهای دل (Spiritual Sayings) اثر جبران خلیل جبران (Gibran Khalil Gibran) است. پیامبر، شعری فلسفی و عرفانی است که از پرخواننده‌ترین کتاب‌های قرن اخیر محسوب می‌شود و طرفداران پرشماری در سرتاسر دنیا دارد. این کتاب فقط در آمریکا نزدیک به ده میلیون جلد فروش داشته است.

داستان پیامبر در 28 بخش روایت می‌شود. شخصیت اصلی المصطفی پیامبر است که دوازده سال در شهر ارفالس منتظر کشتی بوده تا به زادگاهش بازگردد. سال دوازدهم کشتی سر می‌رسد و المصطفی خوشحال است که بار دیگر وطنش را خواهد دید، اما همزمان اندوهگین است که چیزی ندارد به مردمی که 12 سال میهمان‌شان بوده ببخشد. المیترا (پیشگوی شهر و اولین کسی که به او ایمان آورد)، از او می‌خواهد که حقیقتش را با آن‌ها درمیان بگذارد تا یادگار و نشانه‌ای از او داشته باشند. المصطفی می‌پذیرد و 26 حقیقت زندگی از عشق، ازدواج، کار، لذت تا مرگ را به آن‌ها می‌گوید. هر فصل این کتاب به یکی از این حقیقت‌های فلسفی و عرفانی اختصاص دارد.

راز دل، قسمت دوم این کتاب است که دربردارنده‌ی جملات قصار و سخنان حکمت‌آمیز جبران خلیل جبران در مورد شعر، فلسفه، هنر و تاریخ است. نکته‌ی قابل‌توجه این است که مفاهیم و اشارات کتاب نه فقط به خرد کهن که به مسائل و مشکلات امروز هم ارتباط پیدا می‌کند.

جبران خلیل جبران با درک تاریخ پر از جنگ و خون‌ریزی کشورش و الهام از عرفان صوفی و اسلام و مسیحیت و دیگر ادیان، دین را یکی از عوامل اتحاد و همبستگی مردم می‌بیند. او عمیقاً به معنویت اعتقاد داشت. جبران تحت‌ِتأثیر شعر عرب، رمانتیسم و سمبولیسم بود و سعی کرد این موضوعات را در کتاب پیامبر و رازهای دل نشان دهد.

این کتاب را مسیحا برزگر ترجمه و نشر ذهن‌آویز منتشر کرده است.

در نکوداشت کتاب پیامبر و رازهای دل

  • اگر مردی یا زنی این کتاب [پیامبر] را بخواند و فلسفه‌ی این مرد بزرگ را درنیابد و آوازش را در قلبش نشنوند، حقیقت و زندگی را درنیافته است. (شیکاگو پست)

اقتباس‌های سینمایی و فرهنگی از کتاب پیامبر و رازهای دل

کتاب پیامبر بارها در مورد مدیوم‌های مختلف مورد اقتباس قرار گرفته. انیمیشن «پیامبر» با کارگردانی راجر الرز و صداپیشگی لیام نیسون و سلما هایک سال 2014 از روی کتاب ساخته شد. سال 2021 نیز با عنوان «پیامبر آمریکایی» با کارگردانی آرون دورکین به نمایش درآمد که اقتباس مدرنی بود و داستانش به پاندمی کرونا ارتباط پیدا می‌کرد.

همینطور چندین آلبوم موسیقی نیز با اقتباس از کتاب پیامبر ساخته شدند. از معروف‌ترین آن‌ها می‌توان به آلبوم سال 1974 ریچارد هریس و آلبوم عود جوزف تاوادروس در سال 2009 اشاره کرد.

کتاب پیامبر و رازهای دل برای چه کسانی مناسب است؟

کتاب پیامبر و رازهای دل را می‌توان به علاقه‌مندان به عرفان و تمثیل‌های فلسفی توصیه کرد.

با جبران خلیل جبران بیشتر آشنا شویم

جبران خلیل جبران نویسنده و شاعر لبنانی در سال 1883 به دنیا آمد. در دوازده سالگی از مادرش جدا شد و در هجده سالگی به‌تنهایی به اروپا سفر کرد. نوشته‌های جبران ترکیبی از عرفان غربی و شرقی بودند و نثری شاعرانه داشتند. همین باعث شد هم در کشورهای عرب‌زبان و هم دنیای غرب تحسین شود، و همچنین مذهبی‌ها و هم غیرمذهبی‌ها هر دو با آثارش ارتباط برقرار کنند. کتاب «پیامبر» محبوب‌ترین اثر اوست که به صد زبان ترجمه شده است.

جبران خلیل جبران علاوه بر نویسندگی، نقاش متبحری هم بود و آثار زیادی از خود به جای گذاشت. او در سال 1931 در نیویورک درگذشت. کتاب‌های «دیوانه»، «باغ پیامبر» و «مسیح فرزند انسان» چند نمونه از آثار مشهور او هستند.

در بخشی از کتاب پیامبر و رازهای دل می‌خوانیم

آنگاه زنى که کودکى را در آغوش داشت گفت:
«با ما از فرزندان سخن بگو.»
و او گفت:
فرزندانِ شما، فرزندانِ شما نیستند.
آن‌ها پسران و دخترانِ اشتیاقِ زندگى به خویش‌اند.
آن‌ها از بسترِ رودخانه‌ى شما مى‌گذرند
و به دریاى زندگى مى‌ریزند،
اما از سرچشمه‌ى شما جارى نمى‌شوند؛
گرچه با شمایند، اما به شما تعلق ندارند.
مى‌توانید دوست‌شان بدارید،
اما نمى‌توانید اندیشه‌هاى خود را در ظرفِ ذهن‌شان بریزید،
زیرا آن‌ها آفرینندگانِ اندیشه‌ى خویش‌اند.

فهرست مطالب کتاب

سخنى از مترجم
کتاب اوّل: پیامبر
عشق
زناشویى
فرزندان
بخشش
خوردن و آشامیدن
کار
شادى و غم
خانه
جامه‌ها
دادوستد
جنایت و مکافات
قانون
آزادى
عقل و اشتیاق
رنج
شناختِ خویشتن
آموزش
دوستى
سخن گفتن
زمان
خوبى و بدى
نیایش
لذت
زیبایى
دین
مرگ
وداع با یاران
کتاب دوم: رازهاى دل
بازگشتِ پیامبر
راهبرِ مردمان
عشق
زناشویى
عقل و دانش
مهجورى و مشتاقى
ذره‌ىِ بى‌مُنتها
در ستایشِ انسان
سرنوشتِ بشر
اندیشه‌ها و تأملات

لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط کتاب صوتی سلام صدا در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما