شنبه, ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-04-20
کد خبر: 6852 |
تاریخ انتشار : 10 مهر 1401 - 9:16 | ارسال توسط :
798 بازدید
0
12
ارسال به دوستان
پ

کتاب مامور زیگزاگ اثر بن مک اینتایر داستان واقعی فردی است که در جنگ‌جهانی دوم به جاسوسی دوجانبه بدل می‌شود و تا پایان جنگ نیز مأموران حزب نازی را به شکلی موفقیت‌آمیز می‌فریبد. این اثر از بهترین‌ کتاب‌های نیویورک‌تایمز به‌شمار می‌رود. درباره‌ی کتاب مامور زیگزاگ ادی چپمن، پیش از آنکه در دل داستان‌ها جا بگیرد، […]

کتاب مامور زیگزاگ اثر بن مک اینتایر داستان واقعی فردی است که در جنگ‌جهانی دوم به جاسوسی دوجانبه بدل می‌شود و تا پایان جنگ نیز مأموران حزب نازی را به شکلی موفقیت‌آمیز می‌فریبد. این اثر از بهترین‌ کتاب‌های نیویورک‌تایمز به‌شمار می‌رود.

درباره‌ی کتاب مامور زیگزاگ

ادی چپمن، پیش از آنکه در دل داستان‌ها جا بگیرد، شخصیتی واقعی بود. پیش از آنکه جنگ‌جهانی دوم آغاز شود، او یک مجرم به حساب می‌آمد و برای همین نیز در جزایر چنل – که از جزایر وابسته به سلطنت بریتانیا بود – به زندان افتاد. با به صدا درآمدن شیپور جنگ، آلمانی‌ها این جزیره را اشغال کردند و چپمن به آن‌ها پیشنهاد کرد که در ازای آزادی از زندان، به جاسوس آن‌ها تبدیل شود. آلمانی‌ها نیز که دقیقاً به دنبال چنین فردی بودند، او را به خدمت گرفتند. این زندانی پیشین، دیگر به جاسوسی حرفه‌ای تبدیل شده بود.

کتاب مامور زیگزاگ (Agent Zigzag: A True Story of Nazi Espionage, Love, and Betrayal) اثر بن مک اینتایر (Ben Macintyre)، داستان زندگی چنین فردی است.

اولین عملیات ادی چپمن، خرابکاری در یک کارخانه‌ی هواپیماسازی بود. با این وجود، به‌محض فرود موفقیت‌آمیز با چتر، چپمن خود را به انگلیسی‌ها تسلیم کرد. اکنون، او به خدمت ارتش انگلیس درآمده بود و وظیفه یافت تا اطلاتی بسیار مهم، اما نادرست را به سران حزب نازی مخابره کند. آیا او در این کار موفق بود؟

بن مک اینتایر، با به تصویر کشیدن زندگی شخصیتی چون چپمن، داستانی را فرارویمان می‌گذارد که از هر نظر جذاب است. با مطالعه‌ی این کتاب، در همان زمان که غرق در هیجان هستید، به نبوغ، توانایی و جسارت چپمن غبطه می‌خورید و از کارهای متهورانه‌ی او شگفت‌زده می‌شوید. او که یکی از منحصربه‌فردترین سرگذشت‌ها را در میانه‌ی جنگ جهانی دوم دارد، در نقش قهرمان کتاب مأمور زیگزاگ ظاهر می‌شود و از نو شخصیت پیدا می‌یابد. بن مک‌ اینتایر با توانایی خاص خود در داستان و سرگذشت‌نامه‌نویسی، به شرح مأموریت‌های چپمن می‌پردازد و از دل واقعیت، داستانی را خلق می‌کند که هر خواننده‌ای را به وجد می‌آورد.

با کتاب مامور زیگزاگ همراه شوید تا تجربه‌ای ناب از خواندن کتاب کسب کنید. این اثر به یکی از کتاب‌های محبوب شما بدل خواهد شد.

جوایز و افتخارات کتاب مامور زیگزاگ

  • یکی از بهترین کتاب‌های سال New York Times
  • یکی از بهترین کتاب‌های سال Washington Post
  • یکی از ده کتاب سال برتر به انتخاب Entertainment Weekly
  • و …

نکوداشت‌های کتاب مامور زیگزاگ

  • یکی از داستان های جاسوسی شگرف در جنگ‌جهانی دوم. (Kirkus Reviews)
  • داستانی گیرا درباره‌ی وفاداری، عشق، خیانت و جاسوسی. (Penguin Random House)
  • این کتاب، ماجراهای باورنکردنی زمان جنگ را روایت می‌کند.(The New York Times)
  • تریلری جاسوسی که به شکل هیجان‌انگیزی سینمایی است. (Entertainment Weekly)

با بن مک اینتایر بیشتر آشنا شویم

بن مک اینتایر، مورخ، منتقد و ستون‌نویس اهل انگلیس است که با روزنامه‌ی تایمز همکاری دارد. از دیگر کتاب‌های او می‌توان به «مأمور سونیا»، «عملیات اتاق 13» و «یک جاسوس در میان دوستان» اشاره کرد. آثار او معمولاً در میان بهترین کتاب‌ها به انتخاب نشریات معتبر جای می‌گیرند.

از متن کتاب مامور زیگزاگ 

وُیچ معلم زبردستی در امور خراب‌کاری آزمایشگاهی بود، اما معلم خصوصی جدید چپمن از او خیلی زبردست‌تر بود. هفتۀ بعد، قرار بود مربی‌ای که در علوم مواد منفجره مهارت داشت تازه‌ترین فناوری مربوط به آن را طی دورۀ فشرده‌ای‌ به چپمن آموزش دهد.

ام‌آی‌فایو بعدها هویت او را شناسایی کرد، او دکتر اَکِرمَن، شیمی‌دانی حرفه‌ای و از باسوادترین کارشناسان علوم مواد منفجره در آلمان محسوب ‌می‌شد.

آزمایشگاهی را به چپمن نشان دادند که در آن ردیف‌هایی از بطری‌های شیشه‌ای، که سرشان چوب‌پنبه گذاشته بودند، لوله‌های آزمایشگاهی، فلاسک‌ها، ترازوهای اندازه‌گیری و دسته و هاون‌ها قرار داشت. مربی با صبر و حوصله و دقت فراوان جهانی از علوم مرگ‌بار، اسرار محرمانۀ مواد منفجره، ترکیبات آتش‌زا، تله‌های انفجاری و بمب‌های ساعتی را به چپمن معرفی کرد که حتی در تصورش هم نمی‌گنجید.

او به چپمن آموخت چطور با یک ساعت‌مچی ارزان یک فیوز زمان‌دار بسازد؛ کافی بود پیچی را که دو مهره رویش بود در داخل صفحۀ سلولوئیدی ساعت قرار دهد و سر سیمی الکتریکی را که به باتری چراغ‌قوه وصل کرده‌اند از طریق یک مکانیزم سیم‌پیچی به آن پیچ وصل کند؛ وقتی عقربۀ کوچکِ ساعت پیچ را لمس کند، برق از باتری به فیوز می‌رسد و موجب انفجار می‌شود.

دفعۀ بعد با یک ساعت زنگ‌دار به چپمن نشان داد چطور با اتصال چاشنی به یک فنر مارپیچ، انفجار را حدود چهارده ساعت به تأخیر بیندازد. اگر به ساعت‌مچی یا ساعت زنگ‌دار دسترسی نداشت، می‌توانست یک بطری جوهر شیشه‌ای را با اسید سولفوریک پر کند و یک نوار باریک مقوایی بین شیشه و در بطری بگذارد؛ اسید آرام‌آرام مقوا را می‌خورد و بالاخره به چاشنی‌ای می‌رسید که به در بطری پیچ شده بود و گرمای حاصل از آن واکنش باعث انفجار مادۀ منفجره می‌شد.

فهرست مطالب کتاب

یادداشت نویسنده
پیشگفتار
یک: هتل پلاژ
دو: زندان جرزى
سه: جزیره در زمان جنگ
چهار: رومن‌ویل
پنج: ویلای برتونیر
شش: دکتر گرومن
هفت: کدشکن‌ها
هشت: ماسکیتو
نُه: در سیطرۀ چشمانی ناپیدا
ده: فرود
یازده: شب هیجان‌انگیز مارتا
دوازده: کمپ 020
سیزده: خانۀ شمارۀ 35 در جادۀ کرِس‌پینى
چهارده: چه رهایی باشکوهى
پانزده: فریدا و دایان
شانزده: اجی مجی لاترجی
هفده: ماجراجویی بزرگ‌تر
هجده: جاسوس قاچاقى
نوزده: جولى آلبرت
بیست: دَمپ اسکوییب
بیست و یک: جبهۀ یخ
بیست و دو: دختری که در میخانۀ ریتز بود
بیست و سه: مشاور خراب‌کاری
بیست و چهار: ناهار در هتل لوتِسیا
بیست و پنج: تبهکار عیاش
بیست و شش: بمب‌های کور
بیست و هفت: رفتن به‌سوی سگ‌ها
بیست و هشت: ختم پرونده
بیست و نه: نتیجه
سخن آخر
ضمیمه
سپاسگزاری
دربارۀ نویسنده

لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط کتاب صوتی سلام صدا در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما