شنبه, ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-04-20
کد خبر: 7999 |
تاریخ انتشار : 21 بهمن 1401 - 7:59 | ارسال توسط :
610 بازدید
0
11
ارسال به دوستان
پ

کتاب مارادونا چه گوارای فوتبال معرفی کتاب مارادونا چه گوارای فوتبال کتاب مارادونا چه گوارای فوتبال نوشته‌ی مهدی بیرانوند نگاهی متفاوت به زندگی و شخصیت اسطوره‌ی فوتبال آرژانتین می‌اندازد و او را از زاویه‌ی یک انسان شورشی و آرمان‌گرا تصویر می‌کند. این کتاب موفقیت‌ها، شادکامی‌ها و افتخارات دیه‌گو آرماندو مارادونا را در کنار ناکامی‌ها و […]

کتاب مارادونا چه گوارای فوتبال

معرفی کتاب مارادونا چه گوارای فوتبال

کتاب مارادونا چه گوارای فوتبال نوشته‌ی مهدی بیرانوند نگاهی متفاوت به زندگی و شخصیت اسطوره‌ی فوتبال آرژانتین می‌اندازد و او را از زاویه‌ی یک انسان شورشی و آرمان‌گرا تصویر می‌کند. این کتاب موفقیت‌ها، شادکامی‌ها و افتخارات دیه‌گو آرماندو مارادونا را در کنار ناکامی‌ها و محرومیت‌های او روایت می‌کند.

درباره‌ی کتاب مارادونا چه گوارای فوتبال

در دنیای ورزش افراد معدودی هستند که به‌عنوان چهره‌ی تاریخ‌ساز، الهام‌بخش مردم در سراسر جهان می‌شوند؛ آن‌هایی که آوازه‌ی شهرت و شخصیت‌شان مرزهای ورزش را درمی‌نوردد و به اسطوره و الگو برای جوانان و کودکان تبدیل می‌شوند. بدون شک یکی از این چهره‌ها که از فوتبال برخاست و نام و آوازه‌اش را در ذهن و قلب میلیون‌ ها انسان در کره‌ی زمین حک کرد، دیه‌گو آرماندو مارادونا بود که زندگی، شخصیت و رفتارش موضوع صدها کتاب و فیلم قرار گرفت.

کتاب مارادونا چه گوارای فوتبال نوشته‌ی مهدی بیرانوند اگرچه یکی از پرشمار کتاب‌های منتشرشده درباره‌ی اسطوره‌ی فوتبال جهان است، اما با نگاهی متفاوت و با محور قرار دادن شخصیت شورشی و گاه سیاسی این چهره، به او نگاه کرده است. این کتاب با دست‌مایه قرار دادن این جمله از فوتبالیست فقید آرژانتینی که می‌گفت: «من چه گوارای فوتبال هستم.» زندگی پرفرازونشیب او را از منظری کمتر شناخته‌شده، اما جذاب روایت کرده است.

کتاب با گذری بر کودکی و نوجوانی مارادونا آغاز می‌شود؛ هنگامی‌ که او در محله‌ای فقیرنشین و محروم در بوینس آیرس، پایتخت آرژانتین زندگی می‌کرد و همان‌جا استعداد و هنر خود در فوتبال را به‌وسیله‌ی توپی که هدیه گرفته بود نشان داد. چیزی نگذشت که او جذب باشگاه آرژانتینوس جونیورس شد و در بازی‌هایی که برای این باشگاه انجام داد، جشنواره‌ای از گل به راه انداخت و نگاه متخصصان و استعدادیابان فوتبال را به خود خیره کرد.

کتاب مارادونا چه گوارای فوتبال نوشته‌ی مهدی بیرانوند که از سوی انتشارات امتیاز منتشر شده، پس از مرور دوران کودکی و نوجوانی این چهره، به بررسی زندگی حرفه‌ای او می‌پردازد و در این مسیر بارها به طغیان‌ها و روحیه‌ی جنجالی این ورزشکار در داخل مستطیل سبز و بیرون از زمین اشاره می‌کند؛ اوج این دوران به زمانی بازمی‌گردد که مارادونا تیم ملی فوتبال کشورش را در جام‌جهانی 1986 مکزیک رهبری کرد و در بازی مشهور با انگلیس توانست با گلزنی‌های خود غرور را به مردم کشورش هدیه کند.

در این کتاب همچنین بخش‌هایی به ارتباط نابغه‌ی آرژانتینی با فیدل کاسترو و علاقه‌ی این فوتبالیست به ارنستو چه گوارا پرداخته شده و علایق او به تفکرات ضدسرمایه‌داری و عدالت‌خواهانه بررسی شده است. در همین بخش‌ها است که لقب چه گوارای فوتبال که خود مارادونا به خود داده بود مطرح می‌شود و زندگی این اسطوره در حوزه‌های اجتماعی و سیاسی نیز مرور می‌شود.

در نکوداشت‌ کتاب مارادونا چه گوارای فوتبال

  • کتاب مارادونا چه گوارای فوتبال را می‌توان اثری ارزشمند دانست؛ زیرا فضاسازی در کلمات آن صورت گرفته است و جملات کشف و شهود اندیشه‌ی نویسنده را بیان می‌کند. به‌طوری که می‌توان گفت چیدمان، روایت درد و رنج دیگو آرماندو مارادونا را به تصویر کشانده است. (عاطفه غلام‌زاده، سایت بررسی کتاب دریاکنار)

کتاب مارادونا چه گوارای فوتبال برای چه کسانی مناسب است؟

کتاب مارادونا چه گوارای فوتبال برای علاقه‌مندان به کتاب‌های خاطرات و زندگی‌نامه، به‌ویژه کسانی که به شخصیت و زندگی دیه‌گو مارادونا علاقه دارند کتابی خواندنی و جذاب خواهد بود.

با مهدی بیرانوند بیشتر آشنا شویم

مهدی بیرانوند متولد 1373 در بروجرد، نویسنده و روزنامه‌نگار ایرانی است. او فعالیت خود در حوزه‌ی نوشتن را از دوران دبیرستان آغاز کرد و در روزنامه‌ها و خبرگزاری‌های محلی و سراسری مطالبی منتشر کرد. او همچنین به‌عنوان قائم‌مقام خبرگزاری اعتلای ایران فعالیت می‌کند. از این نویسنده آثاری همچون «بالا و پایین شهر» و «مارادونا چه گوارای فوتبال» منتشر شده است.

در بخشی از کتاب مارادونا چه گوارای فوتبال می‌خوانیم

دیگو با آن قامت کوتاه خود را از میان مدافعان رد کرد و همزمان با پیتر شیلتون دروازه بان انگلیس به آسمان پرید. ناگاه تمام جهان قفل، نفس‌ها در سینه حبس و چشمان پیتر شیلتون به دست دیگو خشک شد. دیگو به آسمان پرید و با دست توپ را به دروازه انگلیس رساند. فریاد اعتراض مدافعان و پیتر شیلتون بلند شد اما دیگر تاریخ و زمان انتقام خون سربازان آرژانتینی در جنگ فالکلند را از انگلستان گرفته بود. گل گل گل توی دروازه چه گلی میزنه دیگو آرماندو مارادونا پسر سرزمین آرژانتین زادگاه مرد ماندگار شورش‌ها «ارنستو چه گوارا» با دست خدا به انگلیس گل می‌زنه. استادیوم منفجر شد. تاریخ ثبت شد‌. و مارادونا ماندگار. دقیقه 51، با نام دست خدا و مارادونا برای همیشه در قاب تاریخ ثبت شد. انگلستان مجدد بازی را از وسط زمین آغاز کرد.

آن‌ها توپ را باری دیگر به دیگو لو دادند. دیگو توپ را برداشت. چشم تماشاگران به ساق‌های طلایی این جوان ریز نقش دوخته شد‌. او با دریبل زدن پنج بازیکن انگلیسی توانست در عرض چهار دقیقه گل دیگری به ثمر رساند. پنج بازیکن انگلیس پیتر بیردزلی، پیتر رید، تری بوچر (دو بار)، تری فنویک و دروازه‌بان پیتر شیلتون بودند. گل دوم مارادونا را «گل قرن» نامیده‌اند. گری لینِکر، مهاجم انگلیسی، در دقیقه 81 با ضربه سر اختلاف را کم کرد و نهایتاً بازی با نتیجه‌ی 2-1 به نفع تیم آرژانتین به پایان رسید. دیگو به یک اسطوره جهانی تبدیل شده بود درست مثل هموطن خود یعنی ارنستو چه گوارا فرمانده انقلابی‌های کوبایی در برابر ایالات متحده آمریکا.

فهرست مطالب کتاب

دیگو آرماندو مارادونا
ناپولی سرزمین شهرت و سقوط
روز‌های خوش در ناپولی
انگلیس – آرژانتین
فینال
فصلی جدید در ناپل
جام جهانی 1990 ایتالیا
1991 آخرین حضور در ایتالیا
سویا شروعی دوباره
جام جهانی 1994 آمریکا
آرژانتین- یونان
بوکاجو نیورز آخرین سنگر
خداحافظی با دنیای فوتبال
بازگشت به بازی‌های ملی
مارادونا در آسیا
دیگو ناجی محرومین
مارادونا و کاسترو
فیدل کاسترو
ارنستو چه‌گوارا
مارادونا چه گوارای فوتبال
خداحافظی مارادونا با دنیا
روایت مرگ چه گوارای فوتبال
مارادونا و اعداد
آلبوم تصاویر

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتاب کتاب مارادونا چه گوارای فوتبال
نویسنده
ناشر چاپی نشر امتیاز
سال انتشار ۱۴۰۱
فرمت کتاب EPUB
تعداد صفحات ۱۲۸
زبان فارسی
شابک 978-622-5670-33-4
موضوع کتاب کتاب‌های زندگی نامه، کتاب‌های ورزشی
قیمت نسخه الکترونیک
۲۴۰۰۰ ت – 4.99 یورو

خرید کتاب الکترونیک

    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط کتاب صوتی سلام صدا در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما