جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-03-29
کد خبر: 6860 |
تاریخ انتشار : 15 مهر 1401 - 9:37 | ارسال توسط :
653 بازدید
0
12
ارسال به دوستان
پ

امین فقیری در کتاب صوتی میرعماد قزوینی به زندگینامه‌ی این هنرمند صاحب‌سبک قرن دهم شمسی در زمینه‌ی خوش‌نویسی پرداخته است. اثر حاضر از عناوین مجموعه‌ی فرزانگان به همت نشر مدرسه است. درباره‌ی کتاب صوتی میرعماد قزوینی روایتی داستان‌وار از زندگی پرفرازونشیب میرعماد حسنی قزوینی خطاط و خوش‌نویس عصر صفوی را به قلم امین فقیری (Amin […]

امین فقیری در کتاب صوتی میرعماد قزوینی به زندگینامه‌ی این هنرمند صاحب‌سبک قرن دهم شمسی در زمینه‌ی خوش‌نویسی پرداخته است. اثر حاضر از عناوین مجموعه‌ی فرزانگان به همت نشر مدرسه است.

درباره‌ی کتاب صوتی میرعماد قزوینی

روایتی داستان‌وار از زندگی پرفرازونشیب میرعماد حسنی قزوینی خطاط و خوش‌نویس عصر صفوی را به قلم امین فقیری (Amin Faghiri) در کتاب میرعماد قزوینی که در زمره‌ی کتاب‌های مجموعه‌ی فرزانگان قرار دارد، می‌شنوید.

بی‌شک تمامی شما با خط نستعلیق آشنایی دارید. بسیاری از کلماتی که روزانه آن‌ها را می‌بینیم و می‌خوانیم به این خط چشم‌نواز نگاشته شده‌اند.

بسیاری از پژوهشگران واضع این خط را -با تردید و ابهام- میرعلی تبریزی، از هنرمندان قرن هشتم هجری، می‌دانند. اما همگی هنرپژوهان معتقدند بدون شک میرعماد قزوینی کسی است که خط نستعلیق را به اوج و کمال خود رسانده است.

میرعماد حسنی قزوینی (Mir Emad Hassani Qazvini) در سال 961 در قزوین به دنیا آمد و شصت‌وسه سال بعد در 1024 شمسی در اصفهان چشم از جهان فروبست.

او زندگی خود را در شهرها و سرزمین‌های گوناگونی از جمله قزوین، اصفهان، تبریز، ترکیه‌ی امروزی، حجاز و خراسان سپری کرد.

میرعماد در طول شانزده سال سکونت خود در اصفهان شاگردان بسیاری را تربیت کرد و آثار هنری ارزشمندی را از خود بر جای گذاشت.

آنه‌ماری شیمل، پژوهشگر آلمانی، می‌گوید میرعماد خوش‌نویسی را از سن هشت‌سالگی آغاز کرد و از همان کودکی تحت تعلیم استادان بزرگی همچون عیسی رنگ‌کار و مالک دیلمی قرار گرفت.

گفته شده است که این هنرمند سرشناس دستی بر آتش سرودن شعر نیز داشته است و اشعاری منتسب به او در کتاب «امتحان الفضلاء» نقل شده. استقلال دو هنر چلیپانویسی و قطعه‌نگاری و به رسمیت شناخته شدن این دو صنعت به‌شکلی مستقل از خوش‌نویسی نیز مرهون زحمات و تلاش‌های میرعماد است.

درباره‌ی مرگ میرعماد اقوال بسیاری گفته و نوشته شده است اما غالب این نظریات گواه بر آن هستند که این هنرمند نامدار به دستور شاه‌عباس صفوی به قتل رسید.

او که در ابتدا از مقربان درگاه شاه عباس به شمار می‌رفت، رفته‌رفته با برانگیخته شدن حسادت رقیبانی همچون علیرضا عباسی، محبوبیت خود را نزد شاه از دست داد و این عناد شخصی مقدمه‌ای بر صدور دستور قتل وی شد.

البته بسیاری نیز معتقدند شاه‌عباس به‌سبب تعصبی که بر مقوله‌ی تشیع داشت، میرعماد را به‌سبب گرایش به تسنن به قتل رساند.

درباره‌ی مجموعه‌ی فرزانگان

هر نسل قادر به مشاهده‌ی افق‌هایی است که گذشتگان قادر به دیدن آن نبوده‌اند و به همین دلیل ذهن نوجوان انباشته از رویاهایی بلندپروازانه است. زمانی که او به دنیای اطراف می‌نگرد نه واقعیت عینی، بلکه چیزی را می‌بیند که می‌تواند وجود داشته باشد.

بعد از درک تفاوت بین چیزی که هست و آرزوهایش، او از خود می‌پرسد مدینه‌ی فاضله کجاست؟ دنیایی را که آرمان‌های انسانی در آن ارزشمند باشد در کدام گوشه‌ی گیتی می‌توان پیدا کرد؟

نوجوان خلاق و دغدغه‌مند بعد از مطرح کردن این سوالات، خیلی زود درمی‌یابد که چنین جهان ایدئالی قابل یافتن نیست و آن را باید «ساخت».

در این موقعیت اولین گامی که باید برداشت، آشنایی با افرادی است که در زمانه‌ی خود آغازگر تغییرات بزرگی بوده‌اند. نشر مدرسه نیز به همین دلیل تصمیم به انتشار مجموعه‌ی «فرزانگان» گرفت تا سهمی در پرورش قوای فکری نسل جوان داشته باشد و به ساختن کشوری آباد کمک کند.

هر جلد این سری کتاب آموزنده، زندگی یکی از بزرگان علم و معرفت ایران زمین را در قالب داستان روایت می‌کند، به این امید که پلی باشد میان نوجوانان این قرن و ستاره‌های درخشنده‌ی تاریخ. برخی از بزرگانی که در این مجموعه با آن‌ها آشنا خواهید شد عبارت‌اند از: کمال‌الدین بهزاد، سهروردی، خوارزمی، ابن رشد، خواجوی کرمانی، جامی، فردوسی، ملاصدرا، ابوریحان بیرونی و خیام نیشابوری.

با امین فقیری بیشتر آشنا شویم

امین فقیری در سال 1322 در شهر شیراز به دنیا آمد. او در خانواده‌ای اهل کتاب و فرهنگ بزرگ شد. برادر او ابوالقاسم فقیری یکی از نویسندگان و پژوهشگران مشهور معاصر است.

فقیری پس از به پایان رساندن دوره سپاه دانش به روستا سفر کرد و در آن‌جا به روستاییان خدمت کرد. او از نزدیک مشکلات روستاییان را دید و نتیجه‌ی چهار سال حضورش در روستا و حشرونشر با مردمان آن جا را، در بیست‌وسالگی به رشته‌ی تحریر درآورد که حاصل آن کتاب «دهکده‌ی پر ملال» شد. فقیری به همراه محمود دولت آبادی از نخستین نویسندگان داستان‌های روستایی در ایران به‌ شمار می‌رود.

او تاکنون بیش از بیست عنوان کتاب در زمینه‌های مختلفی مانند رمان بزرگسال، نمایشنامه، رمان و داستان نوجوانان نوشته است که تعدادی از آن‌ها زیر چاپ قرار دارند.

فقیری در سال 1376 به همراه محمود دولت‌آبادی جایزه‌ی لوح زرین بهترین نویسنده 20 سال داستان‌نویسی ایران را کسب کرد.

کتاب‌های «انگار هیچ‌وقت نبوده»، «پلنگ‌های کوهستان»، «شهربازی»، «آهوی زیبای من» و «کوچه‌باغ‌ها اضطراب» از جمله آثار منتشرشده‌ی فقیری هستند. او هم‌اکنون در روزنامه‌ی عصر مردم شیراز مشغول به کار است.

از متن کتاب میرعماد قزوینی

از آن جا که شاه‌عباس مغررو، خودرأی و مستبد بود، هیچ محبوبیتی را که سایه روی شخصیتش و حکومتش بیندازد نمی‌پذیرفت. سعایت میرزاشفیع بالاخره اثر خود ر کرد.

در جنگی رویاروی با ازبکان، گروهی از سپاهیان فرهادخان که می‌خواستند شجاعت خود را به شاه نشان دهند و بدون اجازه به اردوی دشمن حمله کرده بودند، دچار شکست مفتضحانه‌ای شدند. و به همین علت، شاه فرهادخان را به خیانت متهم کرد.

چرا که میرزاشفیع مسائل را آنچنان سیاه نشان داده بود که شاه‌عباس خیال می‌کرد همین فردا فرهادخان قرامانلو حکومت او را سرنگون می‌کند. در صورتی که در قاموس فرهادخان خیانت جایی نداشت. اما چون هر کار او زیر ذره‌بین قرار داشت، گرفتن بهانه از او به‌آسانی نوشیدن یک جرعه آب بود.

شاه‌عباس بسیاری را به جلّادان و آدمخواران خویش سپرده بود. بدون این که گناهی از آن‌ها سر زده باشد. این حوادث حاصل یک لحظه عصبانیت بود و بعد هم پشیمانی خود را ابراز نکرده بود.

قتل فرهادخان قرامانلو توسط الله‌وردی‌خان که حاکم فارس و سپهسالار ایران بود صورت پذیرفت و آه از نهاد بزرگ و کوچک برآورد. البته تاریخ‌نویسان متملق درباری انواع تهمت‌ها را به فرهادخان بستند و او را نمک‌نشناس و خائن وانمود کردند.

 

لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط کتاب صوتی سلام صدا در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما