جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-03-29
کد خبر: 7729 |
تاریخ انتشار : 15 دی 1401 - 8:37 | ارسال توسط :
800 بازدید
0
8
ارسال به دوستان
پ

کتاب صوتی معمای هویدا معرفی کتاب صوتی معمای هویدا از سرنوشت آخرین نخست‌وزیر نظام پهلوی چه می‌دانید؟ کتاب صوتی معمای هویدا زندگی‌نامه‌ی این چهره‌ی بحث‌برانگیز تاریخ ایران است که به‌کوشش عباس میلانی تالیف شده. او با قلمی گیرا زندگی هویدا را از سال‌های کودکی تا روز مرگ روایت کرده و با نگاهی بی‌طرفانه، نقص‌ها و […]

کتاب صوتی معمای هویدا

معرفی کتاب صوتی معمای هویدا

از سرنوشت آخرین نخست‌وزیر نظام پهلوی چه می‌دانید؟ کتاب صوتی معمای هویدا زندگی‌نامه‌ی این چهره‌ی بحث‌برانگیز تاریخ ایران است که به‌کوشش عباس میلانی تالیف شده. او با قلمی گیرا زندگی هویدا را از سال‌های کودکی تا روز مرگ روایت کرده و با نگاهی بی‌طرفانه، نقص‌ها و فضیلت‌هایش را مورد بررسی قرار می‌دهد. این اثر، به‌عنوان کتاب برگزیده‌ی Deutsch Radio در سال 2002 انتخاب شد.

درباره‌ی کتاب صوتی معمای هویدا

کتاب پیش‌روی شما بدون شک زندگی‌نامه‌ای متعلق به تاریخ سیاسی ایران است، پس جای تعجب نیست اگر روایت عباس میلانی (Abbas Milani) با روزهای حصر امیرعباس هویدا آغاز می‌شود. درواقع باید گفت ویژگی منحصربه‌فرد کتاب صوتی معمای هویدا (The Persian Sphinx) که اهمیت خاصی به آن می‌بخشد، همین جزییات دادگاه‌های انقلابی در سال‌های پس از بهمن 1357 است. در آن زمان فعالیت‌های خصم‌آمیز گروهک‌های کمونیستی موجبات نگرانی سران انقلاب اسلامی را فراهم آورده و نظام حقوقی پهلوی هم به‌دلایل مختلف مورد تایید صاحب‌منصبان نبود. این وضعیت به برپایی دادگاه‌هایی سریع منجر شد که در بهترین حالت چند روز به‌طول می‌انجامید و عموما با حکم اعدام پایان می‌گرفت.

البته استثناهایی نیز در تاریخ آن سال‌های مغشوش وجود دارد که امیرعباس هویدا یکی از آن‌هاست. این نخست‌وزیر سابق رژیم پهلوی که این اواخر چندان هم مورد لطف شاه نبود، در سال 57 خودش را به انقلابیون تسلیم کرد. او سریعا زندانی شد و با وجود حبس، فهم این نکته که او والامقام‌ترین زندانیِ درباری است چندان طول نکشید. در لیست بلندبالای امیران و تیمساران و وزرای دستگیر شده، نمی‌شد کسی هم‌تراز هویدا یافت و شاید همین موضوع به ضررش تمام شد. دوران در بند بودن او تنها چند ماه طول کشید که در مقایسه با دادگاه‌های مقامات سیاسی جهان به‌شکل شوکه‌آوری کوتاه است. در نهایت امیرعباس هویدا، ‌نخست‌وزیر محمدرضا پهلوی، یکی از مشهورترین سیاسمتداران ایرانی به تاریخ فروردین 1358 اعدام شد و با مرگش پرسش‌های بی‌جواب بسیاری را برجا گذاشت… .

با این حال گمان نکنید کتاب صوتی معمای هویدا -که توسط انتشارات اختران چاپ شده- صرفا زندگی‌نامه‌ی سیاسی امیرعباس هویداست. عباس میلانی با کوششی مثال‌زدنی منابع موجود درباره‌ی این چهره‌ی نامدار را گردهم آورده تا تصویری جامع از روزگار او پیدا کنیم. سال‌های زندگی در بیروت، پاریس و آلمان؛ چگونگی ورود به سیاست و پیشرفت در سلسله‌مراتب دولت، چالش‌هایش در زمان نخست‌وزیری و فعالیت‌هایش در زمان انقلاب اسلامی بخش‌هایی اساسی از کتاب را تشکیل می‌دهند.

بررسی کامل شخصیت چندبعدی و پیچیده‌ای مانند او کار آسانی نیست، اما کتاب صوتی معمای هویدا یکی از مفصل‌ترین و شاید بهترین آثاری است که در این زمینه وجود دارد. این اثر پرکشش توسط نشر صوتی آوانامه تهیه شده و با گویندگی امید تقوی در اختیار شماست. امیدواریم از شنیدن آن بیشترین استفاده را ببرید!

در نکوداشت کتاب صوتی معمای هویدا

  • عباس میلانی در این زندگی‌نامه‌ی زیبا و هنرمندانه، تحلیلی عالی از انقلاب ایران به ما نشان می‌دهد. (مجله خاورمیانه، جیمز بریل، زمستان 2001)

کتاب صوتی معمای هویدا مناسب چه کسانی است؟

شنیدن این کتاب به تمام علاقه‌مندان تاریخ معاصر ایران، به‌خصوص افرادی که در جستجوی روایت‌هایی نو از وقایع مهم آن دوران هستند توصیه می‌شود.

با عباس میلانی بیشتر آشنا شویم

عباس میلانی (متولد 1328) نویسنده، مترجم و استاد دانشگاه استنفورد است. او مقالات و کتاب‌های متعددی تالیف کرده که بسیاری به زبان‌های دیگر نیز ترجمه شده‌اند. «تجدد و تجددستیزی در ایران»، «انسان‌گرایی سعدی»، «سی چهره»، «جریان‌های اصلی در مارکسیسم، برآمدن، گسترش و فروپاشی» و «بنیادهای مسیحیت» بخشی از آثار میلانی هستند که می‌توان نسخه‌ی چاپی آن‌ها را در ایران تهیه کرد.

در بخشی از کتاب صوتی معمای هویدا می‌شنویم

امیرعباس هویدا در تهران زاده شد. گرچه تهران در آن سال‌ها داعیه‌ی مدنیت و شهر داشت و از سال 1165 هم به پایتختی ایران برگزیده شده بود، ولی درواقع دهی ورم‌کرده بیش نبود. امیرعباس در زمستان سال 1298 قبل از آفتاب یک روز سرد زمستانی که برف همه‌جا را فرا گرفته بود به دنیا آمد. خانواده‌اش از سویی به اشرافیتی از سکه افتاده نسب می‌برد و از سویی دیگر از صف طبقه‌ی متوسط نسبتا مرفه بود.

روز تولد امبرعباس برف همه‌جا را فراگرفته بود. البته درباره‌ی هیچ‌کدام از این موارد سند رسمی معتبری در اختیار نداریم. آنچه را می‌دانیم مدیون این واقعیتیم که مادربزرگ هویدا سال و فصل، و نه روز تولد او را پشت قرآن در صفحه‌ی سفید قبل از سوره‌ی فاتحه الکتاب نوشته بود. در ایران آن دوران هنوز کسی شناسنامه نداشت. معمولا تنها مدرک تولد هر شخص همان چند سطری بود که پشت جلد نسخه‌ای از قرآن به همت خانواده‌ی نوزاد به قلم می‌آمد. به‌علاوه در آن روزها کمتر کسی نام خانوادگی داشت. مردم را اکثرا تنها به نام اولشان می‌شناختند، گاهی هم لقبی یدک این نام بود، نسب اشرافی، پیشه، القاب مرحمتی یا ابتیاعی، محل تولد و یا حتی وصفی از نقائص جسمانی فرد به‌عنوان لقب به کار می‌رفت… .

فهرست مطالب کتاب صوتی

نمونه

۲۹ دقیقه
فصل اول: پل حسرت – قسمت اول

۳۲ دقیقه
فصل اول – قسمت دوم

۳۵ دقیقه
فصل دوم: برزخ بیروت – قسمت اول

۳۶ دقیقه
فصل دوم – قسمت دوم

۳۰ دقیقه
فصل سوم: زائر پاریس – قسمت اول

۲۶ دقیقه
فصل سوم – قسمت دوم

۲۱ دقیقه
فصل چهارم: سرزمین عجایب – قسمت اول

۲۶ دقیقه
فصل چهارم – قسمت دوم

۱۸ دقیقه
فصل پنجم: بازگشت به پاریس – قسمت اول

۱۹ دقیقه
فصل پنجم – قسمت دوم

۲۱ دقیقه
فصل پنجم – قسمت سوم

۲۶ دقیقه
فصل ششم: سال‌های سرگردانی – قسمت اول

۲۴ دقیقه
فصل ششم – قسمت دوم

۳۰ دقیقه
فصل ششم – قسمت سوم

۳۱ دقیقه
فصل هفتم: انقلاب سفید – قسمت اول

۳۰ دقیقه
فصل هفتم – قسمت دوم

۳۰ دقیقه
فصل هشتم: کانون مترقی – قسمت اول

۳۴ دقیقه
فصل هشتم – قسمت دوم

۳۲ دقیقه
فصل نهم: زمستان ناخرسندی‌ها – قسمت اول

۳۲ دقیقه
فصل نهم – قسمت دوم

۳۰ دقیقه
فصل دهم: یادداشت‌های زمان جنگ – قسمت اول

۲۶ دقیقه
فصل دهم – قسمت دوم

۳۰ دقیقه
فصل دهم – قسمت سوم

۲۷ دقیقه
فصل یازدهم: سیاست در پمپئی نفت‌خیز – قسمت اول

۲۹ دقیقه
فصل یازدهم – قسمت دوم

۲۸ دقیقه
فصل یازدهم – قسمت سوم

۲۴ دقیقه
فصل یازدهم – قسمت چهارم

۲۵ دقیقه
فصل یازدهم – قسمت پنجم

۲۷ دقیقه
فصل دوازدهم: دره‌ی جنی – قسمت اول

۲۲ دقیقه
فصل دوازدهم – قسمت دوم

۲۱ دقیقه
فصل دوازدهم – قسمت سوم

۱۷ دقیقه
فصل سیزدهم: سقوط پمپئی – قسمت اول

۳۲ دقیقه
فصل سیزدهم – قسمت دوم

۲۰ دقیقه
فصل سیزدهم – قسمت سوم

۲۱ دقیقه
فصل سیزدهم – قسمت چهارم

۲۴ دقیقه
فصل چهاردهم: قربانی – قسمت اول

۲۷ دقیقه
فصل چهاردهم – قسمت دوم

۱۹ دقیقه
فصل چهاردهم – قسمت سوم

۳۵ دقیقه
فصل چهاردهم – قسمت چهارم

۱۱ دقیقه
فصل پانزدهم: قاضی انقلاب – قسمت اول

۱۹ دقیقه
فصل پانزدهم – قسمت دوم

۲۹ دقیقه
فصل پانزدهم – قسمت سوم

۲۶ دقیقه
فصل شانزدهم: دریاچه یخ‌زده‌ی کاکیتوس – قسمت اول

۳۱ دقیقه
فصل شانزدهم – قسمت دوم

۳۲ دقیقه
فصل شانزدهم – قسمت سوم

مشخصات کتاب صوتی

نام کتاب کتاب صوتی معمای هویدا
نویسنده
گوینده امید تقوی
ناشر چاپی انتشارات اختران
ناشر صوتی آوانامه
سال انتشار ۱۴۰۱
فرمت کتاب MP3
مدت ۱۹ ساعت و ۵۴ دقیقه
زبان فارسی
موضوع کتاب کتاب‌های زندگی نامه، کتاب صوتی تاریخی، فلسفی و اجتماعی
قیمت نسخه صوتی
۷۶۰۰۰ ت – 13.99 یورو

خرید کتاب صوتی

لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط کتاب صوتی سلام صدا در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما