سه شنبه, ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-04-23
کد خبر: 7144 |
تاریخ انتشار : 25 آبان 1401 - 9:14 | ارسال توسط :
522 بازدید
0
8
ارسال به دوستان
پ

کتاب صوتی زندگی خصوصی هیتلر: ب‍راس‍اس‌ گ‍زارش‍ی‌ از م‍ش‍اه‍دات‌ م‍ن‍ش‍ی‌ م‍خ‍ص‍وص‌ وی‌ نگاهی موشکافانه به شخصیت پیشوای بدنام آلمان، آدولف هیتلر! آلبرت زولر در کتاب صوتی زندگی خصوصی هیتلر مشاهدات اطرافیان او را در اثری یکپارچه گرد هم آورده تا به دور از تبلیغات رسانه‌ای، شناختی واقعی از او به دست آورید. درباره‌ی کتاب صوتی […]

کتاب صوتی زندگی خصوصی هیتلر: ب‍راس‍اس‌ گ‍زارش‍ی‌ از م‍ش‍اه‍دات‌ م‍ن‍ش‍ی‌ م‍خ‍ص‍وص‌ وی‌

نگاهی موشکافانه به شخصیت پیشوای بدنام آلمان، آدولف هیتلر! آلبرت زولر در کتاب صوتی زندگی خصوصی هیتلر مشاهدات اطرافیان او را در اثری یکپارچه گرد هم آورده تا به دور از تبلیغات رسانه‌ای، شناختی واقعی از او به دست آورید.

درباره‌ی کتاب صوتی زندگی خصوصی هیتلر

یک صلیب شکسته سیاه درون زمینه‌ای قرمز. این نماد آلمان نازی یکی از مشهورترین آرم‌های دنیاست که تنها مشاهده‌ی آن، رعشه به جان افراد تاریخ‌خوان می‌اندازد. اندیشه‌ی نازیسم در قرن بیستم باعث مرگ و شکنجه‌ی میلیون‌ها انسان در سراسر جهان شد، به همین دلیل بسیاری از ما به‌محض مطلع شدن از وقایع عجیب جنگ‌جهانی دوم از خودمان می‌پرسیم: هیتلر که بود؟ چه شخصیتی می‌تواند دستور نابودی و تعقیب وحشیانه‌ی دیگر هم‌نوعان خود را صادر کند؟ آلبرت زولر (Albert Zoller) در کتاب صوتی زندگی خصوصی هیتلر (Hitler Privat) پاسخی صریح به این سؤالات می‌دهد.

آدولف هیتلر رهبر حزب ناسیونال سوسیالیست کارگران آلمان (معروف به حزب نازی)، فرمانده‌ی نیروهای زمینی، صدراعظم و پیشوای آلمان بود. یک فرد معمولی که قرار بود کارمند گمرک شود، عاشق نقاشی بود، روحیه‌ای شاعرانه داشت، گوشت نمی‌خورد و از نوشیدن مشروبات هم خودداری می‌کرد. درواقع وقتی زندگی او را از نزدیک بررسی می‌کنیم از آنچه می‌بینیم شوکه می‌شویم. بنا به شهادت هرمان گورینگ و کریستا شرودر که این کتاب براساس مصاحبه‌هایی با آن‌ها نوشته شده، او شخصیتی بااراده بود و جایگاه عزم را آنقدر بالا می‌دید که معتقد بود قادر به سرپیچی از تمام قوانین طبیعی است. یکی از این موارد محدودیت‌هایی بود که هر جسم انسانی با آن مواجه می‌شود یا در مقیاسی بزرگتر، تنوع دینی و نژادی که میان میلیاردها انسان به چشم می‌خورد.

کتاب صوتی زندگی خصوصی هیتلر از روزهای پیشوا بودن او شروع شده و با افول حیاتش به اتمام می‌رسد با این حال یک زندگی‌نامه‌ی کلیشه‌ای نیست. اثر پیش‌رو در هر بخش موضوعی خاص را از دیدگاه رهبر آلمان نازی بررسی می‌کند (برای مثال وفاداری) یا چگونگی یک امر در زندگی آدولف هیتلر را به تصویر می‌کشد (مثلا رژیم گیاهخواری). فردی که در نوشته‌ی آلبرت زولر با او آشنا می‌شوید نه یک رهبر، بلکه انسانی معمولی است که زیر ذره‌بین نزدیکانش قرار گرفته. منشی، فرمانده نظامی یا یک شهروند ساده هرکدام قدرت اول کشورشان را به شیوه‌ای متفاوت می‌شناختند و کتاب زندگی خصوصی هیتلر، تلاشی است که به نظرات مختلف در یک چهارچوب کلی انسجام می‌بخشد.

با آلبرت زولر بیشتر آشنا شویم

آلبرت زولر افسری اهل فرانسه بود. با پایان یافتن جنگِ‌جهانی دوم، او به مصاحبه‌هایی متفاوت پرداخت و نتیجه آن‌ها را در کتاب زندگی خصوصی هیتلر گردهم آورد. کریستا شرودر، منشی سابق آدولف هیتلر و هرمان گورینگ، یکی از فرمندهان نظامی آلمان نازی دو فردی بودند که زولر موفق به صحبت با آن‌ها شد و اطلاعاتی ناب در اختیار او گذاشتند.

در بخشی از کتاب صوتی زندگی خصوصی هیتلر می‌شنویم

مردم از روی خط آهن به سوی قطار حامل هیتلر هجوم می‌آوردند و در نتیجه دچار حادثه می‌شدند. هیتلر به بیرون قطار خم می‌شد تا دست آنانی که نزدیک قطار ایستاده بودند بفشارد. پزشک مخصوصش همواره نگران این مسئله بود که ممکن است دستش از جا کنده شود. در این مورد نیز نیروهای محافظ برای عقب راندن مردم شیفته هیتلر با نبردی واقعی دست به گریبان بودند چون با خبر شدن مردم از عزیمت هیتلر سبب اتلاف وقت و باعث تاخیر زمان تعیین شده می‌شد از این‌رو تصمیم گرفته شد سفرهای او محرمانه بماند. البته این مسئله به سبب هراس از سوقصدهای احتمالی و اقدام‌های امنیتی نیز صورت می‌گرفت.

هیتلر همانگونه که نسبت به دیگران سخت‌گیر و انعطاف‌ناپذیر بود، نسبت به خود نیز گذشت نداشت. به هیچ‌وجه نیرو و توان خود را در نظر نمی‌گرفت. او منکر خستگی می‌شد و از مغز خود مدام انتظار بیش از اندازه داشت. از یاد برده بود مطالعه‌ی مدوام برای بینایی مضر است و فراموش کرده بود خواب اندکی به توانایی ذهنی صدمه می‌زند… .

    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط کتاب صوتی سلام صدا در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما