جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-03-29
کد خبر: 7314 |
تاریخ انتشار : 12 آذر 1401 - 9:13 | ارسال توسط :
459 بازدید
0
7
ارسال به دوستان
پ

یک رمان تاریخی و سرگذشت‌نامه‌ای با چاشنی طنز که در آن ایرج پزشکزاد برهه‌ای از زندگی خواجه حافظ شیرازی را با هنرمندی جذابی به‌تصویر می‌کشد. کتاب صوتی حافظ ناشنیده پند از زبان محمد گلندام، یکی از نزدیکان و هم‌نشینان حافظ در سال‌های عمرش روایت می‌شود. درباره‌ی کتاب صوتی حافظ ناشنیده پند نام ایرج پزشکزاد در […]

یک رمان تاریخی و سرگذشت‌نامه‌ای با چاشنی طنز که در آن ایرج پزشکزاد برهه‌ای از زندگی خواجه حافظ شیرازی را با هنرمندی جذابی به‌تصویر می‌کشد. کتاب صوتی حافظ ناشنیده پند از زبان محمد گلندام، یکی از نزدیکان و هم‌نشینان حافظ در سال‌های عمرش روایت می‌شود.

درباره‌ی کتاب صوتی حافظ ناشنیده پند

نام ایرج پزشکزاد در اذهان ما ایرانیان اغلب با اثر ماندگار او، دایی جان ناپلئون گره خورده است. اثری که اکنون پیش روی شماست نیز یکی دیگر از آثار درخشان این نویسنده‌ی معاصر است. پزشکزاد در کتاب صوتی حافظ ناشنیده پند روایت برهه‌ای از زندگی خواجه حافظ شیرازی را با چاشنی طنز بیان می‌کند.

کتاب از زبان محمد گلندام، یکی از دوستان و نزدیکان حافظ روایت می‌شود. وجود او هم مانند بسیاری از کاراکترهای دیگر داستان ناظر به شخصیتی حقیقی در دنیای واقعی است. مبارزالدین محمد مظفر هم از دیگر شخصیت‌های حقیقی‌ایست که در زمانه‌ی حافظ حاکم بخش‌هایی از ایران من‌جمله شیراز بود و در کتاب به او اشاره شده است.

پزشکراد نگارش این بخش از زندگی‌نامه‌ی خواجه حافظ شیرازی را از زبان محمد گلندام و از بهار سال 755 هجری آغاز می‌کند؛ زمانی که حافظ جوانی بیست‌وچند ساله بوده است. محمد گلندام، راوی داستان، در ابتدای کتاب از بلایی که گردانیده شده و خطری که به‌تازگی از جان خواجه دور شده حرف می‌زند. او همین مناسبت را بهانه‌ای می‌کند تا زندگی این شاعر شهیر زمانه‌ی خود و تمامی ادوار زمان را به کمک قلم توانای پزشکزاد به رشته‌ی تحریر درآورد. ایرج پزشکزاد در این کتاب صوتی روایتی جذاب و نمکین را از ابعاد مختلف زندگی شخصی و اجتماعی حافظ در برهه‌ای از زمان ارائه می‌دهد و همچنین به روابط او با دیگر شاعران نامدار همچون عبید زاکانی نیز می‌پردازد.

نشر صوتی آوانامه با همکاری انتشارات قطره این اثر ماندگار را در قالب کتاب گویا منتشر کرده است.

درباره ایرج پزشکزاد

ایرج پزشکزاد زادهٔ ۱۳۰۶ تهران از طنزپردازان به نام ایرانی نیمهٔ دوم قرن بیستم است. او بیشتر به خاطر خلق رمان دایی‌جان ناپلئون و شخصیتی به همین نام به شهرت رسید.

پس از آن در سال ۱۳۵۵ مجموعهٔ تلویزیونی دایی‌جان ناپلئون توسط ناصر تقوایی با اقتباس از این رمان ساخته شد.

همچنین کتاب دایی جان ناپلئون در سال ۱۹۹۶ توسط دیک دیویس Dick Davis به انگلیسی ترجمه شده‌است. وی با مهارت بسیار طنز کتاب را در ترجمه خود منتقل نموده‌است.

ساخته شدن دایی جان ناپلئون توسط تقوایی به آن ظرافت و زیبایی فراوان با آن بازیگران خبره باعث بیشتر شناخته شدن پزشک زاد شد …

پزشک زاد در سال ۱۳۰۶ خورشیدی با اصلیت بهبهانی در تهران زاده شد. وی پس از تحصیل در ایران و فرانسه در رشتهٔ حقوق دانش‌آموخته شد و به مدت پنج سال در ایران به قضاوت در دادگستری مشغول بود.

پس از آن به خدمت در وزارت خارجه ادامه داد و آخرین سمتش مدیرکل روابط فرهنگی بود.

وی کار نویسندگی را در اوایل دههٔ ۳۰ با نوشتن داستان‌های کوتاه برای مجلات و ترجمهٔ آثار ولتر، مولیر و چند رمان تاریخی آغاز کرد.

دانلود کتاب صوتی آثار ایرج پزشکزاد

زندگی و آثار ایرج پزشکزاد خالق دائی جان ناپلئون

فایل ویدیویی مصاحبه با ایرج پزشکزاد خالق دائی جان ناپلئون را ببینید

از متن کتاب حافظ ناشنیده پند

همه‌ی گرفتاری‌ها از شب مهمانی کلو فخرالدین شروع شد. به این علت ناگزیرم حکایت این مهمانی شیرین بدعاقبت را که جزئیاتش در خاطرم حک شده، نقل کنم.

کلو فخرالدین کلو یا کلانتر محله‌ی دروازه کازرون، یکی از رجال متمول و به‌نام شهر است.

ثروتش و جلال و شکوه پذیرائی‌هایش زبانزد خاص و عام شیراز است. از زمان شاه محمود اینجو، پدر شاه شیخ، در زمره‌ی خدمتگزاران خاندان اینجو بوده است. نسبتی هم با این خاندان دارد.

به این مناسبت شاه شیخ همیشه به او کمال توجه و علاقه را نشان داده تا آن جا که عمو فخرالدین خطابش می‌کرده است.

در حوادث اخیر به رغم این نزدیکی نه تنها شاه شیخ را در فرار تنها گذاشته و در شیراز ماندگار شده، که هنگام ورود امیر مبارزالدین تا جلوی دروازه به استقبال او رفته است.

در نتیجه، از سوی سلطان فاتح مورد عفو و طرف احترام قرار گرفته است.

از خصوصیات او این است که هیچ‌کس را از خود نمی‌رنجاند. با نظر همه، از سیاه تا سفید موافق است. با شعار همیشگی‌اش: «ما همه فرزندان این آب و خاکیم» به هر دو طرف: به آن‌که معتقد است شب است و آن‌که ادعا می‌کند روز است حق می‌دهد.

لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط کتاب صوتی سلام صدا در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما