جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-03-29
کد خبر: 8146 |
تاریخ انتشار : 14 اسفند 1401 - 9:09 | ارسال توسط :
469 بازدید
0
15
ارسال به دوستان
پ

کتاب صوتی تراژدی تنهایی: زندگینامه‌ی سیاسی محمد مصدق معرفی کتاب صوتی تراژدی تنهایی: زندگینامه‌ی سیاسی محمد مصدق کتابی مفصل درباره‌ی زیست سیاسی یکی از سرشناس‌ترین چهره‌های تاریخ معاصر ایران. کریستوفر دو بلگ در کتاب صوتی تراژدی تنهایی پرتره‌ای پژوهیده را از محمد مصدق به رشته‌ی تحریر درمی‌آورد. این اثر برنده‌ی جایزه‌ی کتاب مؤسسه‌ی برنز واشنگتن […]

کتاب صوتی تراژدی تنهایی: زندگینامه‌ی سیاسی محمد مصدق

معرفی کتاب صوتی تراژدی تنهایی: زندگینامه‌ی سیاسی محمد مصدق

کتابی مفصل درباره‌ی زیست سیاسی یکی از سرشناس‌ترین چهره‌های تاریخ معاصر ایران. کریستوفر دو بلگ در کتاب صوتی تراژدی تنهایی پرتره‌ای پژوهیده را از محمد مصدق به رشته‌ی تحریر درمی‌آورد. این اثر برنده‌ی جایزه‌ی کتاب مؤسسه‌ی برنز واشنگتن شده است.

درباره‌ی کتاب صوتی تراژدی تنهایی

مورّخان، جامعه‌شناسان، فیلسوفان و تحلیلگران ایرانی بسیاری به کندوکاو بزنگاه‌های مهم سیاسی و اقتصادی این مرزوبوم پرداخته‌اند. اما این وقایع از نقطه‌نظر ناظران بیرونی و تحلیلگران خارجی چگونه دیده می‌شود؟ کریستوفر دو بلگ یکی از آن‌هاست که در کتاب صوتی تراژدی تنهایی (Patriot of Persia) به سراغ یکی از مهم‌ترین شخصیت‌های تاریخ معاصر ایران رفته‌است: محمد مصدق یا چنانکه مهدی اخوان ثالث از او یاد می‌کند «پیرمحمد احمدآبادی».

کریستوفر دو بلگ، خبرنگار نشریه‌ی معتبر اکونومیست در تهران، در کتاب صوتی تراژدی تنهایی به ناگفته‌هایی از زندگی یکی از قهرمانان پرآوازه‌ی ضداستعمارگری در ایران می‌پردازد. رهبر بزرگی که مرگ نابه‌هنگام او مقدمات انقلاب 1357 را فراهم آورد. محمد مصدق از یک سو در غرب به‌عنوان مردی مورد سوءتفاهم و تمسخر و از سوی دیگر در خاورمیانه به‌عنوان شخصیتی الهام‌بخش و آزادی‌خواه شناخته می‌شود. کتاب صوتی تراژدی تنهایی برهه‌های مختلف زندگی مصدق را بررسی می‌کند و دریچه‌ی جدیدی را برای ما به‌سوی شناخت دقیق‌تر این شخصیت مهم می‌گشاید کریستوفر دو بلگ اثری را فراهم آورده است که چه برای آکادمیسین‌ها و صاحب‌نظران، و چه برای علاقه‌مندان تازه‌نفس منبعی ارزشمند به شمار می‌رود.

این کتاب اگرچه نکات مهم و ارزشمندی را پیرامون کودتای مصدق در دست مخاطبان می‌گذارد، اما به همین موضوع محدود نمی‌شود و نگاهی جامع به زیست سیاسی دوران مصدق می‌اندازد. کریستوفر دو بلگ در کتاب صوتی تراژدی تنهایی زندگی و کارنامه‌ی سیاسی محمد مصدق را با ذکر جزئیاتی از قانون و ارائه‌ی مستنداتی معتبر تجزیه و تحلیل می‌کند و با این کار اطلاعات زیادی درمورد تاریخ، سیاست و آداب و رسوم اجتماعی ایران از آغاز قرن بیستم تا سال 1960 در اختیار ما می‌گذارد.

ترجمه‌ی بهرنگ رجبی را از این اثر با صدای تایماز رضوانی می‌شنوید. کتاب صوتی تراژدی تنهایی به همت نشر صوتی رادیو گوشه به‌اتفاق نشر چشمه تهیه و عرضه شده است.

کتاب صوتی تراژدی تنهایی برای چه کسانی مناسب است؟

علاقه‌مندان به تاریخ سیاسی ایران را به شنیدن کتاب صوتی تراژدی تنهایی دعوت می‌کنیم.

نکوداشت‌های کتاب صوتی تراژدی تنهایی

  • یک بیوگرافی قانع‌کننده. کریستوفر دو بلگ این کتاب را محتاطانه و کمی کنایه‌آمیز نوشته است. نتیجه نمایه‌ای سه‌بعدی از مصدق است که به شدت با شخصیت دموکرات اسطوره‌ای ساخته و پرداخته‌ی حامیانش در تضاد است. (وال‌استریت ژورنال)

  • خبرنگار اکونومیست در تهران از بینش بومی بهره می‌گیرد تا ترکیبی جذاب از زندگی‌نامه، تاریخ و مطالعه‌ی استراتژیک را پیرامون محمد مصدق در اختیار خوانندگان عمومی قرار دهد. (Kirkus Reviews)

  • اثری درخشان و یک بیوگرافی گسترده و جدید. همچنین پرتره‌ای غنی از ایران در بحبوحه‌ی تحولات انقلابی جنبش‌های اصلاحی ضداستعمارگری. (The Daily)

  • غرب روابط خود با ایران را به بدترین شکل ممکن مدیریت کرده است و بدین ترتیب ما شناخت مختصری از مردمش داریم. کتاب کریستوفر دو بلگ توضیح می‌دهد که چرا. (مکس هستینگز، ساندی تایمز)

با کریستوفر دو بلگ بیشتر آشنا شویم

کریستوفر دو بلگ (Christopher de Bellaigue) در سال 1971 در لندن به دنیا آمد. این روزنامه‌نگار انگلیسی از سال 1994 در خاورمیانه و آسیای جنوبی کار کرده است و در آثار خود بیشتر به تحولات ایران و ترکیه می‌پردازد. او مدرک لیسانس و فوق لیسانس را در شرق‌شناسی از دانشگاه کمبریج دریافت کرد. اولین کتاب دو بلگ «در گلستان شهدا: خاطرات ایران»، در فهرست نهایی جایزه‌ی اونداتجه در انجمن سلطنتی ادبیات قرار گرفت. در سال‌های 2007-2008 بود که دو بلگ به‌عنوان عضو مدعو کالج سنت آنتونی در آکسفورد، تحقیق و پژوهش روی زندگی‌نامه‌ای از محمد مصدق، نخست‌وزیر ایران را آغاز کرد. کریستوفر دو بلگ یکی از همکاران ثابت نشریات معتبر گاردین، گرانتا و نیویورکر است.

در بخشی از کتاب صوتی تراژدی تنهایی می‌شنویم

کمتر چیزی به اندازه‌ی گزارش‌های مشمئزکننده از آزادی‌ها و روشنفکری خارجی‌ها می‌توانست تصور یک مهاجر جوان را از اروپا خراب کند. اقامت موقت مصدق در فرانسه همزمان شد با چاپ مقاله‌ای در تهران درباره‌ی «فساد پاریس». اما ذات این ایرانی جوان نه شیادی که درس خواندن بود، تا حدی که هیچ‌گاه حتی سراغ دیدنی‌های اصلی شهر هم نرفت. در حقیقت جدیت زیاد او، آمیزه‌ای از کمرویی و راه ندادن غیر در خودش و نحوه‌ی ریاضت زندگی‌اش بود که عشق او را به دل رنه ویلار بیست‌ویک‌ساله انداخت.

رنه دختر یک نظامی درس‌خوانده بود که عمری در مستعمره‌های کشورش گذرانده و سال 1271 به فرانسه برگشته بود. رنه آن زمان تازه هواخواه حقوق زنان و شیفته‌ی جهان اسلام شده بود و در مدرسه‌ی عالی زبان‌های شرقی کشور دوره‌هایی گذرانده بود و کلی از خاورمیانه‌ای‌هایی را که برای تحصیل و تمهید سرنوشت کشورشان به پاریس آمده بودند می‌شناخت. برای این مهاجرها انقلاب فرانسه منبع الهام بود و اگوست گنت -که فلسفه‌ی پوزیتیویستی‌اش علم را وارث خلف دین معرفی می‌کرد راهنمایی مدرن. موطن‌های اینان پرتپش در مسیر پیشرفت بودند. در ترکیه «کمیته‌ی اتحاد و پیشرفت»، سلطان سرخ -عبدالحمید دوم- را از قدرت خلع کرده بود. در مصر که انگلیسی‌ها اداره‌اش می‌کردند، ملی‌گراها دولت خودمختار می‌خواستند. در ایران مشروطه‌چی‌های مخالف محمدعلی شاه دوباره داشتند قدرت و نفوذ می‌یافتند.

فهرست مطالب کتاب صوتی

نمونه

1 دقیقه
تیتراژ آغازین

19 دقیقه
درآمد: پدرِ ملت

21 دقیقه
یک: شرقِ ایستا – قسمت اول

15 دقیقه
یک: شرقِ ایستا – قسمت دوم

25 دقیقه
دو: قاشقِ نقره – قسمت اول

29 دقیقه
دو: قاشقِ نقره – قسمت دوم

30 دقیقه
سه: فکُلی

21 دقیقه
چهار: ویران کردنِ قیصریه – قسمت اول

20 دقیقه
چهار: ویران کردنِ قیصریه – قسمت دوم

29 دقیقه
چهار: ویران کردنِ قیصریه – قسمت سوم

25 دقیقه
پنج: زوالِ قاجاریه – قسمت اول

27 دقیقه
پنج: زوالِ قاجاریه – قسمت دوم

26 دقیقه
پنج: زوالِ قاجاریه – قسمت سوم

21 دقیقه
شش: عزلت – قسمت اول

22 دقیقه
شش: عزلت – قسمت دوم

25 دقیقه
هفت: تراژدی خدیجه

24 دقیقه
هشت: غنیمت – قسمت اول

25 دقیقه
هشت: غنیمت – قسمت دوم

27 دقیقه
هشت: غنیمت – قسمت سوم

28 دقیقه
نه: یا پیروزی یا مرگ – قسمت اول

23 دقیقه
نه: یا پیروزی یا مرگ – قسمت دوم

22 دقیقه
نه: یا پیروزی یا مرگ – قسمت سوم

24 دقیقه
نه: یا پیروزی یا مرگ – قسمت چهارم

30 دقیقه
ده: مصدقیسم – قسمت اول

30 دقیقه
ده: مصدقیسم – قسمت دوم

18 دقیقه
یازده: پیروزی در آمریکا – قسمت اول

18 دقیقه
یازده: پیروزی در آمریکا – قسمت دوم

24 دقیقه
دوازده: سوار بر خرِ شیطان – قسمت اول

27 دقیقه
دوازده: سوار بر خرِ شیطان – قسمت دوم

28 دقیقه
دوازده: سوار بر خرِ شیطان – قسمت سوم

28 دقیقه
دوازده: سوار بر خرِ شیطان – قسمت چهارم

26 دقیقه
سیزده: کودتایی علیه خودش – قسمت اول

23 دقیقه
سیزده: کودتایی علیه خودش – قسمت دوم

29 دقیقه
چهارده: شکارِ مصدق – قسمت اول

24 دقیقه
چهارده: شکارِ مصدق – قسمت دوم

22 دقیقه
چهارده: شکارِ مصدق – قسمت سوم

19 دقیقه
پانزده: تبعید به نیستی – قسمت اول

24 دقیقه
پانزده: تبعید به نیستی – قسمت دوم

21 دقیقه
پانزده: تبعید به نیستی – قسمت سوم

28 دقیقه
اختتام: جنبشی در ذهنِ مردمان

مشخصات کتاب صوتی

نام کتاب کتاب صوتی تراژدی تنهایی: زندگینامه‌ی سیاسی محمد مصدق
نویسنده
مترجم بهرنگ رجبی
گوینده تایماز رضوانی
ناشر چاپی نشر چشمه
ناشر صوتی رادیو گوشه
سال انتشار ۱۴۰۱
فرمت کتاب MP3
مدت ۱۵ ساعت و ۴۹ دقیقه
زبان فارسی
موضوع کتاب کتاب صوتی شعر، ادبیات و زندگینامه، کتاب‌های زندگی نامه
قیمت نسخه صوتی
61000 ت – 11.49 یورو

خرید کتاب صوتی

    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط کتاب صوتی سلام صدا در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما