پنجشنبه, ۹ فروردین ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-03-28
کد خبر: 6928 |
تاریخ انتشار : 23 مهر 1401 - 10:12 | ارسال توسط :
986 بازدید
0
8
ارسال به دوستان
پ

یک داستان کلاسیک تمام عیار! ویکتور فرانکل در کتاب صوتی انسان در جستجوی معنا روایتی تأثیرگذار از تلاش‌های خود برای حفظ امید و انگیزه در اردوگاه‌های کار اجباری نازی‌ها ارائه می‌دهد. سال‌ها از انتشار این اثر پرفروش و جذاب می‌گذرد اما همچنان پرطرفدار است و از آن به عنوان یکی از درخشان‌ترین و بهترین کتاب‌های […]

یک داستان کلاسیک تمام عیار! ویکتور فرانکل در کتاب صوتی انسان در جستجوی معنا روایتی تأثیرگذار از تلاش‌های خود برای حفظ امید و انگیزه در اردوگاه‌های کار اجباری نازی‌ها ارائه می‌دهد. سال‌ها از انتشار این اثر پرفروش و جذاب می‌گذرد اما همچنان پرطرفدار است و از آن به عنوان یکی از درخشان‌ترین و بهترین کتاب‌های آمریکایی یاد می‌شود.

درباره‌ی کتاب صوتی انسان در جستجوی معنا:

ویکتور فرانکل سه سال از زندگی خود را به خاطر باور داشتن به دین یهود در اردوگاه‌های کار گذراند و زندانی نازی‌ها بود. او در کتاب صوتی انسان در جستجوی معنا وضعیت زندگی خود را در این برهه‌ی حساس شرح می‌دهد و اهمیت حفظ امید و روحیه را بررسی می‌کند.

از طرف دیگر، او در مقام یک روانشناس، ضرورت جستجوی معنای زندگی را در دشوارترین شرایط برای‌تان شرح می‌دهد. فرانکل خاطرات خود و سایر زندانیان را در اردوگاه‌های نازی‌ها روایت می‌کند که سبب تغییری بزرگ در علم روانشناسی می‌شود و امروزه از نظریه‌های این روانشناس تحت عنوان معنادرمانی یا لوگوتراپی یاد می‌کنند.

کتاب صوتی انسان در جستجوی معنا (Man’s search for meaning) به تلاش قابل تحسین انسان برای زنده ماندن می‌پردازد؛ فرانکل سرچشمه‌ی نیرویی که او را زنده نگه داشت به شما معرفی می‌کند. او این خاطرات خود را پس از پایان جنگ و آزاد شدن از اردوگاه‌های کار اجباری به رشته‌ی تحریر درآورد و ثمره‌ی آن شاهکاری است به یادماندنی.

کتاب حاضر نمی‌خواهد گزارشی از رویدادها ارائه بدهد، بلکه تمایل دارد تجربیات مشترک میلیون‌ها زندانی را با شما در میان بگذارد. فرانکل با اتفاقات دردناکی که بارها از زبان دیگران گفته شده است کاری ندارد و تنها به شکنجه‌های کوچک اشاره می‌کند.

کتاب انسان در جستجوی معنا اتوبیوگرافی کوتاهی به شمار می‌آید که درس‌های بسیار مهمی را در اختیارتان قرار می‌دهد؛ با کمک ویکتور یادمی‌گیرید که تحت هر شرایطی باید چه رفتاری داشته باشید. فرانکل باور دارد که زندگی در رنج بردن معنا و مفهوم پیدا می‌کند و مهم این است که در برابر مشکلات چه واکنشی از خود بروز می‌دهید و زنده می‌مانید.

در آخرین اردوگاهی که ویکتور زندانی بود از هر بیست و هشت اسیر تنها یک نفر زنده می‌ماند؛ سایر افراد یا کشته می‌شدند یا خودکشی می‌کردند. او پس از تحقیقات بسیار به این واقعیت رسید که بازماندگان بهترین‌ها نبوده‌اند، بلکه افرادی بوده‌اند که به امید رسیدن به معنای زندگی تا انتهای جنگ زنده ماندند.

نکوداشت‌های کتاب صوتی انسان در جستجوی معنا:

– نکوداشت امید در مواجهه با فقدانی غیرقابل تصور. (Barnes & Noble)
– یکی از تأثیرگذارترین کتاب ها در آمریکا. (Library of Congress)
– اثری جاودان. (New York Times)

کتاب صوتی انسان در جستجوی معنا مناسب چه کسانی است؟

اگر به خاطرات و سرگذشت شخصیت‌های قوی علاقه‌مند هستید، این کتاب به شما توصیه می‌شود. روایتی که فرانکل از وضعیت خود ارائه می‌دهد به حدی جذاب است و شما را تا پایان با خود همراه می‌کند.

ویکتور فرانکل را بیشتر بشناسیم:

او با نام کامل ویکتور امیل فرانکل (Viktor Emil Frankl) در سال 1905 در کشور اتریش به دنیا آمد. او یک فیلسوف، عصب‌شناس و استاد روانپزشکی در دانشگاه پزشکی وین بود. فرانکل بنیان‌گذار سومین مکتب وینی (پس از روانکاوی فروید و روانشناسی آدلر) در روان‌درمانی بود و مجله‌ی روانپزشکی آمریکا مکتب او را «شاید مهم‌ترین تفکر از زمان فروید و آدلر» نامید.

این نویسنده‌ی مشهور دکترای فلسفه و پزشکی‌اش را از دانشگاه وین دریافت کرد و در دوران جنگ جهانی دوم زندگی خود را به مدت سه سال در اردوگاه‌های آشویتس، داخاو و چند اردوگاه دیگر به اسارت گذرانده بود.

اولین اثر او در سال 1924 در مجله‌ی بین‌المللی روانکاوی چاپ شد و در طول حیاتش حدود سی کتاب دیگر چاپ کرد که به بیست‌وسه زبان دنیا ازجمله چینی و ژاپنی ترجمه شدند. او همچنین در دانشگاه‌های هاروارد، سن دیگو و دالاس تدریس می‌کرد. فرانکل موفق شد تا پیش از مرگش از بیست‌وهفت دانشگاه معتبر دنیا مدرک دکتری افتخاری دریافت کند و از طرف جامعه‌ی روانپزشکی آمریکا مفتخر به دریافت جایزه‌ی اسکار شود.

در بخشی از کتاب صوتی انسان در جستجوی معنا می‌شنویم:

شاید کسانی که در این زندان‌ها نبوده‌اند از شنیدن این‌که در اردوگاه کار اجباری نمایش هنری هم وجود داشت شگفت‌زده شوند اما آنچه بیشتر مایه‌ی شگفتی‌ست روحیه‌ی شوخ‌طبعی و شوخی و مزاحی بود که در اردوگاه حاکم بود. البته از نوع ملایم بود و تنها چند ثانیه یا دقیقه‌ای ذهن ما را به خود مشغول می‌کرد.

شوخی یکی دیگر از سلاح‌های روح بود که در مبارزه برای حفظ جان به کار می‌رفت. به خوبی دیده شده است که شوخی بیش از هر چیز دیگری می‌تواند انسان را از شرایط سخت موجود جدا سازد و به او توانی ببخشد تا در برابر هر گونه سختی و زشتی ولو برای چند ثانیه به پا خیزد.

من توانستم به یکی از دوستانم که در کنار من در ساختمانی کار می‌کرد، یاد بدهم که چگونه شوخ‌طبعی را فراگیرد. به او پیشنهاد کردم تصمیم بگیریم روزانه دست کم یک داستان تفریحی بسازیم که درون‌مایه‌ی آن درباره‌ی رویدادی باشد که ممکن است یک روز پس از آزادی ما رخ دهد.

    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط کتاب صوتی سلام صدا در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما