پنجشنبه, ۹ فروردین ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-03-28
کد خبر: 5630 |
تاریخ انتشار : 09 مرداد 1401 - 8:33 | ارسال توسط :
1023 بازدید
0
11
ارسال به دوستان
پ

 کتاب خاطرات پزشک مخصوص صدام حاصل تجربیات علا بشیر از سال‌های خدمت به رئیس‌جمهور وقت و خانواده اوست. این اثر استثنائی که با عشق به وطن و غم و اندوه نوشته شده منبعی ارزشمند برای شناخت دقیق صدام حسین و همینطور تاریخ مدرن عراق است. دانلود کتاب صوتی بازجویی صدام حسین درباره کتاب خاطرات پزشک […]

 کتاب خاطرات پزشک مخصوص صدام حاصل تجربیات علا بشیر از سال‌های خدمت به رئیس‌جمهور وقت و خانواده اوست. این اثر استثنائی که با عشق به وطن و غم و اندوه نوشته شده منبعی ارزشمند برای شناخت دقیق صدام حسین و همینطور تاریخ مدرن عراق است.

دانلود کتاب صوتی بازجویی صدام حسین

درباره کتاب خاطرات پزشک مخصوص صدام:

کتاب خاطرات پزشک صدام، یک اثر اتوبیوگرافی از پرآشوب‌ترین دوران تاریخ عراق، یعنی حکومت صدام است. علا بشیر (Ala Bashir) که ناخواسته عضوی از گروه پزشکی خانواده رئیس جمهور شده بود، خود را معتمد ناخواسته حسین می‌نامد.

او به واسطه شغل خود بیش از بیست سال به درون کاخ‌های صدام و خانواده‌اش رفت و آمد داشت، جایی که با وجود حضور نیروهای امنیتی بی‌شمار خطرناک‌ترین مکان عراق به حساب می‌رفت.

زنده ماندن در مکانی که افراد بی‌دلیل به کام مرگ می‌رفتند یا مجازات‌های سختی را متحمل می‌شدند به تنهایی دستاوردی تحسین‌آمیز و البته حیرت‌آوری است اما علا بشیر حرف‌های بیشتری برای گفتن دارد.

شاید چالش برانگیزترین بخش فعالیت به عنوان پزشک، نجات دادن جان شخصی است که از عواقب زنده ماندن او آگاه هستید.

علا بشیر، این پزشک ماهر و معروف عراقی که عشق بسیاری به وطن خود داشت، آرزوی سقوط صدام و حکومتش را در دل می‌پروراند با این حال مجبور بود تمام تلاشش را برای حفظ سلامتی و زنده ماندن این دیکتاتور خاورمیانه انجام دهد.

او که به دلیل نفوذ به بالاترین سطح سیاست، نظاره‌گر بازی قدرت و دسیسه‌ها، تسویه حساب‌ها، فساد و دشمنی‌های خونین خانوادگی بسیاری بود شاید بیشتر از هر شخص دیگری نسبت به اسرار رئیس‌جمهور و خانواده‌اش آگاهی داشته باشد و این نکته توضیح می‌دهد که چرا باید کتاب خاطرات پزشک مخصوص صدام (The insider: trapped in Saddam’s brutal regime) را جدی بگیریم.

بشیر که زمان خدمت خود را دوران غم‌انگیز و ترسناک عراق مدرن می‌خواند، مثال کاملی از افرادی است که ناخواسته در میدان قدرت قرار می‌گیرند و گاهی حتی مجبور به بازی می‌شوند.

این افراد معمولا قبل از هر چیز مشاهده‌گر قهاری هستند و به دلیل درگیر نبودن ایدئولوژیک یا سیاسی می‌توانند برداشت روشن و بی‌طرفانه‌ای از وقایع داشته باشند.

علا بشیر نیز با استفاده از این توانایی، خواننده را به درون کاخ‌های ریاست جمهوری دعوت می‌کند و بانفوذترین و قدرتمندترین اشخاص عراق آن زمان را با نگاهی ریزبینانه به تصویر می‌کشد.

او که در کنار حرفه پزشکی یک نقاش حرفه‌ای هم بود در طول سال‌های خدمت به صدام و بعد از آن آثاری متعددی را خلق کرد که بسیاری از آن‌ها بیانگر وضعیت کشور عراق و احساسات او نسبت به وطنش هستند.

بخشی از این نقاشی‌ها در ابتدای فصل‌ها آورده شده‌اند، آثاری زاده از عواطف عمیق، بینش سیاسی و همینطور تجربه‌های منحصر به فرد زندگی که بیشتر از هر کلام دیگری جان مطلب علا بشیر را به مخاطب می‌رسانند.

مطالعه این کتاب ارزشمند به تمام افرادی که از مطالعه آثار اتوبیوگرافی لذت می‌برند و همچنین اشخاصی که می‌خواهند اطلاعات بیشتری از تاریخ عراق و خاورمیانه به دست بیاورند توصیه می‌شود.

با علا بشیر بیشتر آشنا شویم:

علا بشیر نقاش، مجسمه‌ساز و جراح پلاستیک عراقی است. او در کنار فعالیت به‌عنوان پزشک شخصی صدام، نمایشگاه‌های مختلف نقاشی برپا کرده است و به دلیل توجه به حالت‌های روحی و احساسی انسان‌ها شهرت دارد.

علا بشیر جوایز ملی و بین‌المللی هنری بسیاری از جمله مدال طلا در نمایشگاه بین‌المللی بغداد در سال 1988، جایزه دوم نمایشگاه بین‌المللی پوستر پاریس در سال 1983 و بالاترین جایزه دولتی عراق برای هنرهای زیبا را در سال 2003 دست آورد.

او همچنین طراح دو بنا معروف تاریخی در بغداد است: اتحاد”، مجسمه‌ای که عشق بین زن و مرد را به تصویر می‌کشد و “فریاد” که تراژدی پناهگاه عامریه را نشان می دهد، جایی که 400 زن و کودک در حمله هوایی آمریکا کشته شدند.

بخشی از کتاب خاطرات پزشک مخصوص صدام

حدود ساعت پنج صبح روز بیست و سوم سپتامبر سال 1980 در حالی که در بیمارستان الواسطی عراق به سر می‌بردم با صدای انفجار مهیبی از خواب پریدم. در آن زمان مدیر بیمارستان، جراح و مسئول بخش جراحی پلاستیک و بازسازی بودم.

از جایم برخاستم و به سمت پنجره دویدم. شعله‌های آتش و دود انفجار در محل زیونه که یکی از محلات اختصاصی سپاه عراق بود چند کیلومتر آن طرف‌تر دیده می‌شد. هنوز آفتاب با تابش اندکش در حال تعقیب تاریکی بود رنگ آفتاب بر اثر بمب‌های پرتاب شده به زرد طلایی گراییده بود.

در ابتدا تصور کردم کودتای دیگری روی داده است اما خیلی زود متوجه شدم که هواپیماهای ایرانی بودند. روز قبل صدام حسین سربازان، تانک‌ها و نیروهای هوایی را به سمت خاک ایران از جنوب به شمال گسیل داشته بود، و تهران دارد پاسخ می‌دهد.

بیست دقیقه پس از شنیدن انفجار آمبولانس‌های حامل کشته‌ها و زخمی‌ها از راه رسیدند. اولین قربانی یک پسر پنج ساله بود. او شب قبل را همراه خانواده‌اش برای لذت بردن از هوای خنک، بالای پشت بام گذرانده بود.

سر بچه از بدنش جدا شده بود. تنها عامل اتصال سر به سایر اندام، پوستی خون‌آلود و گل‌آلود بود. پدر و مادرش نیز کشته شده بودند. آن‌ها به محض اینکه از بالای ساختمان به داخل باغچه کوچک حیاط پرتاب شده بودند مرده بودند.

صحنه خون خشکیده آغشته به گل و خاک آن‌ها به مثال تندیس‌های ساخته شده از گل پخته توسط سومری‌ها در هزاران سال پیش بود.

یکی از تحلیل‌گران آمریکایی صدای آمریکا همان روز درگیری درازمدتی را پیش‌بینی کرد و گفت این جنگ سال‌های طولانی ادامه خواهد داشت و در نهایت هیچ‌کدام از طرفین پیروز این میدان نخواهد بود.

فهرست مطالب کتاب

مقدمه
فصل یکم: رژیم گسترش می‌یابد
فصل دوم: مبارزات خیابانی
فصل سوم: خیانت
فصل چهارم: پاکسازی
فصل پنجم: جنگ علیه ایران
فصل ششم: جنگ علیه ایران پایان می‌یابد
فصل هفتم: طوفان صحرا
فصل هشتم: قیام
فصل نهم: گرسنگی
فصل دهم
فصل یازده: مار
فصل دوازدهم: تعقیب زنان
فصل سیزدهم: روباه بیابان
فصل چهاردهم: زندگی یک هنرمند
فصل پانزدهم: ازدواج
فصل شانزدهم: عدی می‌خواهد بیمارستان خود را اداره کند
فصل هفدهم: شمارش معکوس
فصل هیجدهم: نویسنده
فصل نوزدهم: خلیفه

لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط کتاب صوتی سلام صدا در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما