پنجشنبه, ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-04-25
کد خبر: 6054 |
تاریخ انتشار : 13 مرداد 1401 - 11:46 | ارسال توسط :
847 بازدید
0
7
ارسال به دوستان
پ

کتاب جاسوس میلیارد دلاری: داستانی واقعی از توطئه و خیانت در جنگ سرد معرفی کتاب جاسوس میلیارد دلاری: داستانی واقعی از توطئه و خیانت در جنگ سرد داستانی واقعی از مردی که باارزش‌ترین جاسوس پنتاگون شد… کتاب جاسوس میلیارد دلاری اثر پرفروش دیوید ای. هافمن سفری فراموش‌نشدنی به دوران جنگ سرد میان آمریکا و شوروی […]

کتاب جاسوس میلیارد دلاری: داستانی واقعی از توطئه و خیانت در جنگ سرد

معرفی کتاب جاسوس میلیارد دلاری: داستانی واقعی از توطئه و خیانت در جنگ سرد

داستانی واقعی از مردی که باارزش‌ترین جاسوس پنتاگون شد… کتاب جاسوس میلیارد دلاری اثر پرفروش دیوید ای. هافمن سفری فراموش‌نشدنی به دوران جنگ سرد میان آمریکا و شوروی سابق است و به روایت زندگی «آدولف تولکاچف» می‌پردازد؛ جاسوسی که از سر خشم و انتقام، هزاران صفحه از اسناد سرّی را به ایالات متحده تحویل داد. این اثر عنوان کتاب مهم واشنگتن پست را از آن خود کرده و اگرچه برایتان معده‌درد و فک قفل‌شده به همراه می‌آورد، اما ارزش آن را دارد!

درباره کتاب جاسوس میلیارد دلاری:

سال‌های آغازین جنگ سرد میان اتحاد جماهیر شوروی و ایالات متحده بود. در این سال‌ها موضوعی که بیش از هر چیزی سازمان مرکزی اطلاعات آمریکا را دچار زحمت کرد،‌ این بود که سیا تا آن زمان نتوانسته بود جای پای خود را در خیابان‌های مسکو محکم کند. در واقع این سازمان در پی آن نبود که جاسوس‌های جدید پیدا کند؛ چرا که این امر کاری بس پرخطر بود و کسی که به عنوان جاسوس شناسایی می‌شد، مرگش حتمی بود. کتاب شگفت‌آور جاسوس میلیارد دلاری (The Billion Dollar Spy) درباره‌ی جاسوسی به نام آدولف تولکاچف است که بر خلاف این جریان شنا کرد. کسی که به مدت شش سال اطلاعات مهمی را به ماموران آمریکایی رساند.

آدولف تولکاچف یک متخصص رادارهای هوابرد بود که در عمق تأسیسات نظامی شوروی و در لابراتوار طراحی فوق سرّی کار می‌کرد. او هرگز آمریکا را از نزدیک ندیده بود و حتی اطلاعات زیادی از آن نداشت. اما توانست اطلاعاتی را در اختیار ایالات متحده قرار دهد که هرگز هیچ جاسوسی نتوانسته بود چنین کاری کند. او بیست و یک بار با افسران سیا در مسکو ملاقات کرد و به قدری هوشمندانه عمل می‌کرد که هرگز نتوانستند شناسایی‌اش کنند.

دیوید هافمن (David E. Hoffman) در این اثر به شما ثابت می‌کند که کتاب‌های غیرداستانی نیز می‌توانند شما را میخکوب کنند! جاسوس میلیارد دلاری یکی از بهترین کتاب‌های جاسوسی‌ست که از دل جنگ سرد بیرون آمده و بسیار جذاب است. هافمن نویسنده‌ای‌ست بسیار دقیق و پاورقی‌های کتاب نشان می‌دهد که او چگونه به منابع پایبند مانده است. بی‌دلیل نیست که بسیاری آن را «یکی از بهترین داستان‌های جاسوسی که تا به حال روایت شده» توصیف کرده‌اند. این اثر تصویری پیچیده و جذاب از فرهنگ جاسوسی ارائه می‌کند و همچون فیلمی معمایی تا انتها شما را با خود همراه می‌سازد.

هافمن کتاب جاسوس میلیارد دلاری را در سال 2015 منتشر کرده است و شما در دل داستانی واقعی،‌ با واقعیت‌های تاریخی و سیاسی بی‌شماری آشنا خواهید شد. نویسنده علاوه بر این که جنگ سرد میان آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا و کا. گ. ب. شوروی را به تصویر می‌کشد، به بررسی روان‌شناختی شخصیت آدولف تولکاچف می‌پردازد. این امر دو چندان بر زیبایی این کتاب افزوده است.

فیلمنامه اقتباس شده بر اساس کتاب جاسوس میلیارد دلاری:

در سال 2021 فیلمی با اقتباس از این اثر به کارگردانی اِما آسانته و بازی مس میکلسن ساخته شد.

جوایز و افتخارات کتاب جاسوس میلیارد دلاری:

– کتاب مهم سال واشنگتن پست
– کتاب پرفروش سایت آمازون
– نامزد جایزه‌ی گودریدز در بخش تاریخ و بیوگرافی

نکوداشت‌های کتاب جاسوس میلیارد دلاری:

– یک داستان واقعی که آنقدر درگیرکننده است که گاهی شبیه به داستان‌های جاسوسی می‌شود. (لس آنجلس تایمز)
– آنچه هافمن در اینجا انجام داد فقط یک نمونه‌ی قابل توجه از استعداد روزنامه‌نگاری نیست. بلکه همچنین توانایی ایجاد یک روایت غیرداستانی کاملاً گیراست. (The Dallas Morning News)
– این درام جذاب بینش‌های ارزشمندی را در مورد آخرین دهه‌ی رقابت خرقه و خنجر بین ایالات متحده و اتحاد جماهیر شوروی سابق ارائه می‌دهد. (The Christian Science Monitor)
– هافمن دنیای اطلاعات را به خوبی می‌شناسد و به طرز ماهرانه‌ای از اسناد محرمانه‌ی طبقه‌بندی‌شده برای بیان این داستان نگران‌کننده و تعلیق‌آمیز استفاده کرده است. (یو. اس. اس. تودی)

کتاب جاسوس میلیارد دلاری مناسب چه کسانی است؟

اگر به مطالعه‌ی تاریخ جهان و زندگی‌نامه‌ها علاقه دارید، این کتاب برای شما نوشته شده است.

با دیوید ای. هافمن بیشتر آشنا شویم:

او نویسنده‌،‌ گزارشگر برنامه‌های مستند و دستیار سردبیر روزنامه‌ی واشنگتن پست است. در سال 2010 بود که جایزه‌ی پولیتزر به دیوید ای. هافمن برای کتاب سایه‌ سنگین اهدا شد. این اثر در باب میراث مسابقه تسلیحات هسته‌ای به تحریر درآمده بود. از دیگر آثار او می‌توان به اولیگارش‌ها: ثروت و قدرت در روسیۀ نوین اشاره کرد.

در بخشی از کتاب جاسوس میلیارد دلاری می‌خوانیم:

تولکاچف در نامۀ طولانی خود به سیا، که در ماه آوریل نوشته بود، به‌طور تحقیر‌آمیزی دربارۀ ایدئولوژی و حیات اجتماعی در شوروی سخن رانده بود. گفته بود سیاست، ادبیات، و فلسفه مدت‌هاست که در بن‌بست عوام‌فریبی و ریاکاری و گفتمان عاری از ایدئولوژی گرفتار شده است و به همین دلیل سعی در نادیده گرفتنشان دارد. تولکاچف گفته بود که سال‌هاست به تئاتر نرفته است. عاشق کارهای کلاسیک است، ولی نمایشنامه‌های معاصر «پر از مزخرفات ایدئولوژیکی است» و این نظر همۀ مردم است. در خیابان‌ها اعلامیۀ باشکوه حزب و نیز شعارهای خودستایی روی نمای بتونی ایستگاه‌های مترو و دروازه‌های ورودی‌ کارخانه‌ها حکاکی و نصب شده، اما برای بسیاری از شهروندان در اواخر دهۀ 1970، وعدۀ یک آیندۀ کمونیستی روشن مدت‌ها بود که به دست فراموشی سپرده شده بود.

سال‌های رکود فرارسیده بود و اتحاد جماهیر شوروی آن‌چنان منابع عظیمی را صرف رقابت‌های تسلیحاتی کرده بود که اقتصادش تنها کالاهای بنجل را جلوی مصرف‌کنندگان می‌انداخت. کمبود‌ها فراوان و آزاردهنده بودند. مردم ساعت‌ها در صف‌های طولانی به انتظار می‌ایستادند تا کفش یا پالتوی زمستانی دریافت کنند. ساختمان مرتفعی که تولکاچف در آن زندگی می‌کرد، پلوشارد ووستانیا شمارۀ 1، یکی از هفت برج مارپیچ و شاخص مسکو بود که در سال 1955 ساخته شده بود و در طبقۀ همکف آن چهار فروشگاه با سقف‌های بلند وجود داشت که هرکدام در یک نبش ساختمان گوشت، ماهی، لبنیات و نان عرضه می‌کرد. معماری ساختمان از سنت‌های آشپزی و غذاهای دلپذیر روسیه در قرن بیستم الهام گرفته بود، چهار فروشگاه با مرمر سفید و رگه‌های قرمز به‌طرز خیره‌کننده‌ای تزیین شده بود و پنجره‌هایی از کف تا سقف، چلچراغ‌های پرنور و ستون‌هایی مستحکم در مرکز داشت.

فهرست مطالب کتاب

پیش‌در‌آمد
1: رهایی از برهوت
2: مقر مسکو
3: مردی به‌نام کُره
4: «بالاخره به هم رسیدیم»
5: قلباً دگراندیش
6: شش‌رقمی
7: دوربین جاسوسی
8: بادآورده‌ها و خطرات
9: جاسوس میلیارد دلاری
10: پرواز به اوتوپیا
11: رفتن به محاق
12: تمهیدات و تمایلات
13: گذشتۀ عذاب‌آور
14: همۀ کارها خطرناک‌اند
15: دستتان به زندۀ من نمی‌رسد
16: بذرهای خیانت
17: مسلط بر احساسات
18: فروختن جاسوس
19: بدون اخطار قبلی
20: فرار
21: به‌خاطر آزادی
سخن پایانی
یادداشتی در باب اطلاعات
دربارۀ نویسنده

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتاب کتاب جاسوس میلیارد دلاری: داستانی واقعی از توطئه و خیانت در جنگ سرد
نویسنده
مترجم امیر مرزبان
ناشر چاپی انتشارات خوب
سال انتشار ۱۴۰۰
فرمت کتاب EPUB
تعداد صفحات ۳۶۰
زبان فارسی
شابک 978-622-7543-34-6
موضوع کتاب کتاب‌های زندگی نامه، کتاب‌های تاریخ جهان
قیمت نسخه الکترونیک
۳۶۰۰۰ ت – 6.99 یورو

خرید کتاب الکترونیک

لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط کتاب صوتی سلام صدا در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما