پنجشنبه, ۹ فروردین ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-03-28
کد خبر: 6252 |
تاریخ انتشار : 28 مرداد 1401 - 9:36 | ارسال توسط :
688 بازدید
0
11
ارسال به دوستان
پ

کتاب صوتی شیر و خورشید: راه و رسم دنیا معرفی کتاب صوتی شیر و خورشید: راه و رسم دنیا روایتی فراموش‌نشدنی از دو جهانگرد جوان اروپایی… کتاب صوتی شیر و خورشید: راه و رسم دنیا سفرنامه‌ای شنیدنی از نیکولا بوویه است که نزدیک به هفتاد سال پیش راهی کشورهای آسیایی شد و اطلاعات و تجربیات […]

کتاب صوتی شیر و خورشید: راه و رسم دنیا

معرفی کتاب صوتی شیر و خورشید: راه و رسم دنیا

روایتی فراموش‌نشدنی از دو جهانگرد جوان اروپایی… کتاب صوتی شیر و خورشید: راه و رسم دنیا سفرنامه‌ای شنیدنی از نیکولا بوویه است که نزدیک به هفتاد سال پیش راهی کشورهای آسیایی شد و اطلاعات و تجربیات مهم و زیبایی را از خود به یادگار گذاشت. گفتنی‌ست این کتاب گویا را با صدای گرم و آشنای منصور ضابطیان می‌شنوید.

درباره کتاب صوتی شیر و خورشید: راه و رسم دنیا

در سال 1953 میلادی بود که جوانی بیست و چهار ساله به نام نیکولا تصمیم گرفت تا با ماشین فیات قدیمی خود سفری ناب و پرهیجان را آغاز کند و دل از خانه و دیار خود بکند. البته او در این مسیر تنها نبود و دوست هنرمندش با نام تیری ورنت (Thierry Vernet) نیز در این مسیر وی را همراهی می‌کرد.

این دو جوان پرشور چندان پول زیادی نداشتند اما می‌خواستند هرطور که شده این سفر را آغاز کنند و قدم در خاک چندین سرزمین بگذارند. سفر نیکولا و تیری از ژوئن 1953 آغاز و تا دسامبر 1954 طول کشید و با گذشتن از کشورهایی نظیر ترکیه، ایران، پاکستان و افغانستان به تنگه یا گذرگاه خیبر رسیدند و تجربیات جذابی را پشت گذاشتند.

حاصل این سفر با نام کتاب شیر و خورشید: راه و رسم دنیا (L’Usage du monde) اولین بار در سال 1963 منتشر شد و با وجود گذشت چندین سال از انتشار این اثر، کتاب حاضر یکی از سفرنامه‌های کلاسیک شناخته می‌شود که علاوه بر توصیفات واقعی و دلچسب از آدم‌ها، مکان‌ها و فرهنگ و سنت رایج در آنجا، شما را چنان شگفت‌زده و حیرت‌زده می‌کند که حس تجربه چنین سفری را بارها آرزو خواهید کرد.

البته نکته جذاب کتاب شیر و خورشید: راه و رسم دنیا آن است که ایران نیز یکی از مقاصد این دو گردشگر خارجی بوده و به خوبی می‌توان از دل خاطرات و روایت‌های آنان با آداب و رسوم و شرایط اجتماعی آن دورانِ ایران آشنا شد و اطلاعات خوبی را در این زمینه به دست آورد.

گفتنی‌ست مسیر سفر نیکولا بوویه از بلگراد آغاز می‌شود، سپس به ترکیه می‌روند و پس از آن وارد شهر تبریز شده و از آنجا وارد شهر کویته پاکستان می‌شوند و در نهایت به کابل افغانستان می‌رسند. همچنین این دو مسافر جوان برای آنکه در طول سفر خود بتوانند پولی به دست آورند، مجبور می‌شوند کارهای متعددی انجام دهند. برای مثال تیری ورنت از هنر خود استفاده می‌کند و نقاشی‌هایش را در جاده‌‌ها و شهرهای گوناگون می‌فروشد و نیکولا نیز برای روزنامه‌های سوئیسی مقالات مختلفی می‌نویسد و یا به دیگران فرانسه درس می‌دهد.

پس اگر عاشق شنیدن تجربیات ناب هستید و می‌خواهید سوار بر یک فیات قدیمی به قاره کهن آسیا سفر کنید، این کتاب دوست داشتنی را از دست ندهید.

کتاب صوتی شیر و خورشید: راه و رسم دنیا به چه کسانی پیشنهاد می‌شود؟

علاقه‌مندان به تاریخ معاصر ایران و سفرنامه‌ها از شنیدن کتاب صوتی شیر و خورشید: راه و رسم دنیا لذت وافری خواهند برد.

نیکولا بوویه را بیشتر بشناسیم

این نویسنده، جهانگرد و عکاس سوئیسی در سال 1929 به دنیا آمد و در سال 1998 چشم از جهان فروبست. نیکولا بوویه (Nicolas Bouvier) در سال 1950 در شهر ژنو تحصیلات خود را به اتمام رساند و پس از آن بود که سفرهای هیجان‌انگیز و جذاب خود را آغاز کرد.

معروف‌ترین کتاب‌های او راه و رسم دنیا، رویدادهای ژاپن و ماهی عقرب است.

در بخشی از کتاب صوتی شیر و خورشید: راه و رسم دنیا می‌شنویم

نور اندک روز با عبور از میله‌ها، اول از همه دکمه‌های مسی کت که به روی دیوار آبی آویزان بود، لمس می‌کرد. بعد به اعلامیه‌ای به رنگ پرچم ایران که درون آن تصاویر مدال‌ها، عکس پلیس‌های لایق اما مرحوم را قاب گرفته بودند می‌تابید و سرانجام صورت سروان را که با پیژامه به صورت بی‌پایانی قرقره می‌کرد روشن می‌نمود. ما روی زمین کنار ساک‌هایمان ولو شدیم و با چشمانی عبوس او را تماشا می‌کردیم که دوازده بار زانوهایش را خم کرد، در حال شمردن نفس کشید، یونیفرمش را پوشید، توی آینه به خودش لبخند زد، آرام چند ضربه به صورتش زد و پنجره را بر رگبار سحری گشود و عودی را آتش زد تا محیط را پاکیزه کند. آن وقت همانطور که دست‌های پشمالویش را بهم می‌مالید، پشت میزش نشست. انگار می‌خواست مخاطبی نامرئی را قانع کند.

فهرست مطالب کتاب صوتی

نمونه

۱ دقیقه
معرفی

۴ دقیقه
مقدمه مترجم

۲۹ دقیقه
شیر و خورشید، مرز ایران – بخش یک

۱۸ دقیقه
شیر و خورشید، مرز ایران – بخش دو

۱۷ دقیقه
نوامبر

۲۸ دقیقه
دسامبر

۲۷ دقیقه
ژانویه

۷ دقیقه
مارس

۱۴ دقیقه
دستارها و درختان بید، جاده میان دوآب

۲۵ دقیقه
زندان مهاباد

۱۵ دقیقه
منگور

۱۴ دقیقه
تبریز

۱۷ دقیقه
آوریل

۲۱ دقیقه
شاهراه

۲۰ دقیقه
نوشتن در یک کافه شلوغ

۱۶ دقیقه
این کار کافی نبود

۱۴ دقیقه
جاده اصفهان

۱۷ دقیقه
جاده شیراز

۲۲ دقیقه
شیراز، همانجا

۱۶ دقیقه
جاده یزد، ده تا دوازدهم ژوئیه

۱۵ دقیقه
کرمان

۱۷ دقیقه
مدتی بعد

مشخصات کتاب صوتی

نام کتاب کتاب صوتی شیر و خورشید: راه و رسم دنیا
نویسنده
مترجم ناهید طباطبایی
گوینده منصور ضابطیان
ناشر چاپی نشر چشمه
ناشر صوتی رادیو گوشه
سال انتشار ۱۴۰۱
فرمت کتاب MP3
مدت ۶ ساعت و ۱۴ دقیقه
زبان فارسی
موضوع کتاب کتاب صوتی شعر، ادبیات و زندگینامه، کتاب‌های سفرنامه
قیمت نسخه صوتی
۴۰۰۰۰ ۲۴۰۰۰ ت ۴۰%

خرید کتاب صوتی

    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط کتاب صوتی سلام صدا در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما