جمعه, ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-04-19
کد خبر: 6472 |
تاریخ انتشار : 09 شهریور 1401 - 9:33 | ارسال توسط :
1176 بازدید
0
10
ارسال به دوستان
پ

کتاب صوتی رودخانه‌ی تباهی: فرار از کره‌ی شمالی معرفی کتاب صوتی رودخانه‌ی تباهی: فرار از کره‌ی شمالی کتاب صوتی رودخانه‌ی تباهی داستانی واقعی و دلخراش درباره‌ی مردی است که تصمیم می‌گیرد از زندگی زیر پرچم یکی از وحشیانه‌ترین رژیم‌های توتالیتر جهان فرار کند. ماساجی ایشیکاوا با نگارش این اتوبیوگرافی نامزد جایزه‌ی بخش زندگی‌نامه در گودریدز […]

کتاب صوتی رودخانه‌ی تباهی: فرار از کره‌ی شمالی

معرفی کتاب صوتی رودخانه‌ی تباهی: فرار از کره‌ی شمالی

کتاب صوتی رودخانه‌ی تباهی داستانی واقعی و دلخراش درباره‌ی مردی است که تصمیم می‌گیرد از زندگی زیر پرچم یکی از وحشیانه‌ترین رژیم‌های توتالیتر جهان فرار کند. ماساجی ایشیکاوا با نگارش این اتوبیوگرافی نامزد جایزه‌ی بخش زندگی‌نامه در گودریدز شد. ‌

درباره‌ی کتاب صوتی رودخانه‌ی تباهی

ماساجی ایشیکاوا (Masaji Ishikawa) در کتاب صوتی رودخانه‌ی تباهی (A River in Darkness) سرگذشت زندگی خود را روایت می‌کند. مهاجرت ایشیکاوا به‌همراه خانواده‌اش به کره‌ی شمالی فصلی جدید در زندگی او رقم زد. فصلی سرشار از سرکوب و استبداد و خفقان و «تباهی». اوضاع در ژاپن هم بر وفق مراد ماساجی نبود. او همواره به‌عنوان یک کره‌ای تحقیر می‌شد و بعدتر هم که به کره رفت با او به‌مثابه جاسوس ژاپنی‌ها برخورد می‌کردند. اما در قیاس با کره‌ی شمالی، ژاپن برای ایشیکاوا مانند یک بهشت رؤیایی بود. و او در آغاز این را نمی‌دانست…

بعد از جنگ جهانی دوم و با از بین رفتن گروهی از مشاغل که حیاتشان به‌طور مستقیم و غیرمستقیم با جنگ گره خورده بود، کیم ایل سونگ -اولین رهبر کره‌ی شمالی- در بیانیه‌ای از کره‌ای‌ها دعوت کرد که زندگی سختشان را در ژاپن رها کنند و با بازگشت به آغوش باز وطن برای خود زندگی تازه و مرفهی دست‌وپا کنند. بسیاری از آن‌ها فریب درِ باغ سبزی را که ایل سونگ به آن‌ها نشان داده بود خوردند و به کره بازگشتند. ایشیکاوا و خانواده‌اش هم یکی از آن‌هایی بودند. او همان ابتدای ورود به خاک کره با وجود این که سیزده سال بیشتر نداشت، فهمید که اوضاع از چه قرار است و چقدر واقعیت موجود با وعده‌های ایل سونگ زمین تا آسمان فرق دارد. او می‌خواست به ژاپن برگردد اما خانواده‌اش مانع شدند.

آن‌ها با پشت سر گذاشتن زندگی سخت سابقشان که در آن هیچ بویی از رفاه و آسایش نبرده بودند، خیال می‌کردند به سرزمین موعود پا گذاشته‌اند. آرمانشهری که قرار است در آن از امکانات رفاهی بسیاری برخوردار شوند؛ امکاناتی همچون کار با درآمد عالی، تحصیل فرزندان و جایگاهی والا در جامعه. اما ایشیکاوا چنین نمی‌اندیشید. سختی‌های زندگی در جامعه‌ی راکد و سرکوب‌شده‌ی کره، فکر فرار را در سر او انداخت. او دیگر حاضر نبود به هیچ قیمتی به زندگی ذلیلانه و خفت‌بار در آن‌جا ادامه دهد و تمام سختی‌ها و خطرات احتمالی را به جان خرید تا نقشه‌اش را عملی کند.

ایشیکاوا در این کتاب داستان پرفراز و نشیب کودکی و بزرگسالی خود و وقایع سی‌وشش سال زندگی رقت‌انگیز در زیر لوای یکی از وحشیانه‌ترین رژیم‌های توتالیتر جهان را روایت می‌کند. او همچنین چالش‌هایی را که برای بازگشت به ژاپن با آن مواجه شده بود در این کتاب به‌طور مفصل بازگو می‌کند. کتاب صوتی رودخانه‌ی تباهی نه تنها تصویری واقع‌گرایانه، تکان‌دهنده و هولناک از زندگی در کره‌ی شمالی ترسیم می‌کند، بلکه گواهی بر طبیعت و فطرت تسلیم‌ناپذیر انسان نیز هست. وجه تسمیه‌ی این اثر شاید اشاره به این داشته باشد که مردم کره‌ی شمالی با وجود این که دولت تمام تلاش خود را می‌کند که آن‌ها را از هر گونه شمایل انسانی تهی کند، چونان رودخانه خروشان و زنده و روان هستند؛ اما رودخانه‌ای که در تاریکی و خفقان جریان دارد. نه کسی زیبایی‌هایش را می‌بیند و نه می‌توان در آن تنی به آب زد.

جوایز و افتخارات کتاب صوتی رودخانه‌ی تباهی

– حضور در فهرست پرفروش‌ترین کتاب‌های نیویورک تایمز
– راهیابی به فهرست پرطرفدار‌ترین و پرفروش‌ترین کتاب‌های آمازون
– نامزد جایزه‌ی کتاب برگزیده‌ی Goodreads در بخش خاطرات و زندگی‌نامه

نکوداشت‌های کتاب صوتی رودخانه‌ی تباهی

– یک داستان واقعی وحشتناک از زندگی در کره‌ی شمالی که با نثری ساده بیان شده است. روایتی تکان‌دهنده و ویرانگر از تحقیر مطلق شهروندان یک کشور. (Kirkus Reviews)

– ایشیکاوا در خاطرات دردناک و صریح خود شرایط وحشتناکی را که دولت ظالم کره بر مردمش تحمیل می‌کند به‌تفصیل شرح می‌دهد. او داستان دردناک زندگی خود را همراه با طنزی طعنه‌آمیز بیان می‌کند و عشق خانوادگی تزلزل‌ناپذیری را به ما نشان می‌دهد که حتی در اعماق ناامیدی هم چیزی آن را خدشه‌دار نمی‌کند. (Booklist)

– توصیف‌های ایشیکاوا در کتاب رودخانه تباهی از فقر در کره‌ی شمالی، و همچنین روایت‌های او از فساد و سرکوبی که بر تمامی جنبه‌های زندگی مردم آن‌جا تسلط دارد، هولناک است. (وال استریت ژورنال)

– اگر به دنبال کتابی هستید که به شما در درک افراد، تجربیات و جهان‌بینی‌های متفاوت کمک کند، رودخانه‌ی تباهی را انتخاب کنید. ماساجی ایشیکاوا در این کتاب خاطرات خود را از زندگی پرتلاطم خود در رژیم توتالیتر کره‌ی شمالی بازگو می‌کند. با خواندن این کتاب درمورد سیاست، رهبران و اقتصاد این کشور مطالب جالبی خواهید آموخت. اما مهم‌تر از آن، درمورد افرادی که در آن جا زندگی می‌کنند خواهید دانست، و اینکه زیستن در پایین‌ترین سطح سلسله‌مراتب اجتماعی چگونه است. (HelloGiggles)

– رودخانه‌ی تباهی اثری بسیار خواندنی، و البته به‌سبب بازنمایی ظلم دولت کره‌ی شمالی به فقیرترین شهروندانش به‌شدت دلخراش است. در این خاطرات، قربانی یک جوان کره‌ای متولد ژاپن است که با والدینش در کره‌ی شمالی ساکن می‌شود و برای سال‌های متمادی محرومیت و آزار را تحمل می‌کند و شاهد از دست دادن عزیزانش می‌شود که به‌سبب رنج، گرسنگی و ناامیدی می‌میرند. (بلین هاردن، نویسنده‌ی پرفروش نیویورک تایمز)

با ماساجی ایشیکاوا بیشتر آشنا شویم

این نویسنده‌ی دورگه‌ی کره‌ای-ژاپنی سیزده‌ساله بود که به‌همراه پدر، مادر و خواهرهایش برای زندگی به کره‌ی شمالی مهاجرت کرد. ایشیکاوا به مدت 36 سال در کره ماند و در نهایت موفق شد در چهل‌ونه‌سالگی از آن‌جا فرار کند. او هم‌اکنون در ژاپن زندگی می‌کند.

در بخشی از کتاب صوتی رودخانه‌ی تباهی می‌شنویم

ضرب‌المثلی هست که می‌گوید غم و شادی دنبال هم می‌گردند. به نظر من کسانی که در طول زندگی‌شان شادی و غم را به یک اندازه تجربه می‌کنند، حتماً نظرکرده‌ی خداوندند. بعضی آدم‌ها زندگی دردناکی را پشت سر می‌گذارند که هیچ در آن نیست جز اندوه. و من این نوع زندگی را خوب می‌شناسم. من در تابستان سال 1966 راننده‌ی تراکتور شدم و کمی بعد نامه‌ای از طریق صلیب سرخ از طرف دایی‌ام در ژاپن به دستمان رسید. نامه‌ای که به دستمان رسیده بود، گوشه‌اش پاره و جوهر چند جایش پخش شده بود. مادرم در طول سالیان چندین نامه برای اقوامش نوشته بود ولی تا آن موقع جوابی نگرفته بود. وقتی بالاخره آن نامه رسید مادرم با ذوق و شوق بازش کرد. سریع و در سکوت نامه را خواند. اما وقتی به صفحه‌ی دوم رسید، نامه از دستانش افتاد و غش کرد. دویدم سمتش و پرسیدم: «مامان! چی شد؟ چی شده؟» نامه را برداشتم و خبر مرگ مادربزرگم را در آن دیدم. در نامه نوشته شده بود مادرت تا دم مرگ تو را صدا می‌زد. یاد آخرین حرف‌های مادربزرگم افتادم که گفته بود تو اهل ژاپنی. هنوز غمی را که در چشمانش بود به یاد دارم. تاریخ را خوب بلد بود. می‌دانست در حکومت استثمارگر چه اتفاقاتی رخ می‌دهد.

فهرست مطالب کتاب صوتی

نمونه

۸ دقیقه
مقدمه

۳۳ دقیقه
فصل اول / بخش اول

۲۵ دقیقه
فصل اول / بخش دوم

۲۷ دقیقه
فصل دوم / بخش اول

۳۶ دقیقه
فصل دوم / بخش دوم

۱۹ دقیقه
فصل دوم / بخش سوم

۲۴ دقیقه
فصل دوم / بخش چهارم

۲۰ دقیقه
فصل سوم / بخش اول

۲۰ دقیقه
فصل سوم / بخش دوم

۲۵ دقیقه
فصل سوم / بخش سوم

۳۷ دقیقه
فصل چهارم / بخش اول

۲۸ دقیقه
فصل چهارم / بخش دوم

۲۴ دقیقه
فصل چهارم / بخش سوم

۱۹ دقیقه
فصل چهارم / بخش چهارم

۲۲ دقیقه
فصل پنجم / بخش اول

۳۳ دقیقه
فصل پنجم / بخش دوم

۲۲ دقیقه
فصل پنجم / بخش سوم

۲۳ دقیقه
فصل پنجم / بخش چهارم

۲۰ دقیقه
مؤخره

مشخصات کتاب صوتی

نام کتاب کتاب صوتی رودخانه‌ی تباهی: فرار از کره‌ی شمالی
نویسنده
مترجم فرشاد رضایی
گوینده تایماز رضوانی
ناشر چاپی انتشارات ققنوس
ناشر صوتی آوانامه
سال انتشار ۱۴۰۱
فرمت کتاب MP3
مدت ۷ ساعت و ۴۶ دقیقه
زبان فارسی
موضوع کتاب کتاب صوتی شعر، ادبیات و زندگینامه، کتاب‌های زندگی نامه
قیمت نسخه صوتی
۳۴۰۰۰ ت – 6.49 یورو

خرید کتاب صوتی

    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط کتاب صوتی سلام صدا در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما